You are now visiting our Global professional lighting website, visit your local website by going to the USA website

… melanopsyna ma wpływ na nasze samopoczucie?


Początek XXI wieku przyniósł nowe doniesienia o odkryciu w oku ludzkim dodatkowego barwnika wzrokowego, zwanego melanopsyną. Melanopsyna uczestniczy w tzw. „niewzrokowych” odpowiedziach na światło, takich jak regulacja rytmu biologicznego, biochemicznego, cyklu dobowego. Melanoposyna jest bardzo czuła na światło niebieskie, działa jak nasz wewnętrzny zegar. W świetle słonecznym mamy bardzo dużo światła niebieskiego rano, aż do godzin południowych. Mierzona wtedy temperatura barwowa światła słonecznego może wynosić nawet 10 000 K. Około godziny 14, temperatura barwowa już się zmniejsza, mamy nadal dużo światła niebieskiego w świetle widzialnym, ale znacznie mniej niż rano (około 6 000 K). Po południu i wieczorem, kiedy dzień się kończy, ilość światła niebieskiego znacznie spada i temperatura barwowa światła dziennego wynosi około 2 500 – 2 000 K, a więc w świetle dziennym zaczynają wtedy przeważać barwy ciepłe, które pomagają nam zrelaksować się, odpocząć.
 

Rola światła niebieskiego jest niebagatelna. Nie tylko pomaga nam zwiększać uwagę i poprawić koncentrację, ale też wspomaga walkę z depresją zimową. Do tej pory naukowcy potwierdzali skuteczność terapii światłem białym o rożnych odcieniach bieli. Jednak najnowsze badania wykazują, że światło niebieskie nawet o małej intensywności pomaga w leczeniu sezonowej depresji równie skutecznie co duże ilości światła białego o różnych odcieniach bieli. Warto zwrócić uwagę, w jakim świetle przebywamy na co dzień, zarówno w domu, jak i w pracy. Czy jego ilość, na przykład przy biurku czy nad stołem jest odpowiednia (natężenie w luksach)? Czy wskaźnik oddawania barwy jest przynajmniej na poziomie 80? Czy barwa światła nam odpowiada (np. 3000 K, czy 4000 K, czy też inna)? Te czynniki mają wpływ na poczucie komfortu dla naszych oczu, wydajność w pracy i jakość odpoczynku po jej zakończeniu, a także na to, czy dobrze czujemy się w danym pomieszczeniu.

I jeszcze jedna, bardzo ważna wiadomość: z wiekiem nasze zapotrzebowanie na światło bardzo dynamicznie wzrasta. 40-letni ojciec potrzebuje 4 razy więcej światła, niż jego 10-letni syn, aby mieć ten sam komfort czytania, pisania, czy po prostu: koncentracji.


Warto wobec tego zadbać o swój komfort pracy i odpoczynku i dobrać taką ilość i barwę światła (o wskaźniku oddawania barwy przynajmniej 80), przy których będziemy czuli się najlepiej.

Więcej informacji:

• video: „How to beat Monday Morning Blues?”, „Philips Energy Up”

• Chronic Artificial Blue-Enriched White Light Is an Effective Countermeasure to Delayed Circadian

Phase and Neurobehavioral Decrements, R. P. Najjar, L. Wolf, J. Taillard, L. J. Schlangen, A. Salam, C.

Cajochen and C. Gronfier, patrz PLoS.ONE. 9 (7):e102827, 2014

artykuły o leczeniu światłem