Więcej marek od

Najczęstsze błędy
w oświetleniu sklepów

6 błędów w oświetlaniu sklepów wielkopowierzchniowych

1. Oświetlenie o zbyt niskim lub zbyt wysokim natężeniu

 

Jednym z najczęściej popełnianych błędów w oświetleniu sklepów wielkopowierzchniowych jest zastosowanie oświetlenia o zbyt niskim natężeniu. Takie światło zmusza klienta do ciągłego wytężania wzroku. Wyobraźmy sobie sytuację, w której konsument chce zapoznać się ze składem na opakowaniu danego produktu. Przy takich parametrach oświetlenia szybko się zniechęci i odłoży produkt z powrotem na półkę. Ten błąd w instalacjach oświetleniowych dotyczy szczególnie osób starszych, a brak komfortu przy realizacji zakupów może mieć bezpośrednie przełożenie na niższą sprzedaż.
 

Uciążliwy jednak będzie także zbyt wysoki poziom natężenia, który negatywnie wpłynie na proces postrzegania wzrokowego. 

2. Brak ograniczenia olśnienia

 

Kolejny najczęściej powtarzający się błąd to brak ograniczania olśnienia. I to nie tylko ze względu na warunki niesprzyjające procesowi zakupowemu, ale także dyskomfort samych pracowników. Taki oświetlenie obniży ich efektywność, pogorszy nastrój, a tym samym jakość obsługi klientów.

3. Nieodpowiedni dobór temperatury barwowej

 

Następna pomyłka, z którą się spotykamy przy instalacjach, to nieodpowiedni dobór temperatury barwowej do oferowanych produktów i ich specyfiki. Innej barwy potrzebuje strefa z mięsem i wędlinami, innej punkt z pieczywem i owocami. Zastosowanie wszędzie jednolitej barwy sprawia, że nie tylko walory produktów nie są podkreślane, ale po prostu mogą wyglądać niekorzystnie lub nieświeżo.

6 błędów w oświetlaniu sklepów wielkopowierzchniowych

4. Zastosowanie źródeł światła o niskim wskaźniku oddania barw


W kontekście kolorystyki zdarza się także, że firmy stosują źródła światła o niskim wskaźniku oddawania barw, co utrudnia klientowi ocenę koloru produktu, a tym samym weryfikację jego jakości.

5. Nieelastyczne projekty


Następny błąd dotyczy kwestii aranżacji i rozmieszczenia oświetlenia. Warto na etapie projektu  uwzględnić to, że z czasem może zajść potrzeba przearanżowania oświetlenia, choćby ze względu na zmiany w asortymencie i jego ekspozycji. Jeśli projekt jest nieelastyczny, oświetleniem nie można sterować, nie będzie ono efektywnie wspierać choćby prowadzonych w ramach sklepu akcji marketingowych. W końcu za pomocą światła konsumenta można skierować do strefy promocyjnej i zachęcić do zakupu.
6 błędów w oświetlaniu sklepów wielkopowierzchniowych

6. Zły rozkład proporcji 


W zakresie samego projektu błędem jest także pozostawianie niektórych stref niedoświetlonych lub zastosowanie złych proporcji w zakresie oświetlenia ogólnego i akcentującego, co również zamiast skłaniać do zakupu będzie rozpraszać. Sugerowałbym także zwrócić uwagę na kwestię oświetlenia samej witryny sklepowej oraz poszczególnych elementów wystroju – półek z promocjami, mebli sklepowych. One też wpływają na to, jak klient postrzega przestrzeń sklepową, a w konsekwencji gdzie i jak robi zakupy.

Krzysztof Woźniak, projektant oświetlenia, Philips Lighting