Energetyczna dziura w megamiastach. Jak ją załatać?


Około 10 000 MWh energii w skali roku potrzebuje miasto liczące ok.1 mln mieszkańców, aby mogło funkcjonować bezpiecznie i bez problemów. Tymczasem, co tydzień miasta na całym świecie powiększają się o dodatkowy milion obywateli. To pokazuje, jak szybko rośnie zapotrzebowanie aglomeracji miejskich na energię. O tym, że to miasta są głównym konsumentem energii świadczy choćby przykład Londynu. Według danych Tyndall Centre już w 2007 roku Londyn zużywał więcej energii niż cała Irlandia.


Prognozy World Energy Council wskazują, że globalne zapotrzebowanie na energię osiągnie szczyt w 2030 roku. Do tego czasu miasta na świecie znacznie się rozrosną, a problemy związane z dostawami energii, prądu i czystym powietrzem staną się absolutnym priorytetem. Już za kilkanaście lat lista megamiast powiększy się z 31 do 41 pozycji. Każde z nich będzie liczyło przynajmniej 10 mln mieszkańców.

 

Łatanie dziury

 

Polityka europejska uwzględnia zagrożenia związane z zachowaniem płynności w dostawach energii. Stąd propagacja specjalnych programów mających na celu ochronę środowiska, w tym dofinansowanie projektów odnawialnych źródeł energii. Ale wątki efektywności energetycznej i obniżania emisji CO2 wybrzmiewają także w  dokumentach poświęconych tematyce budowania inteligentnych miast. Cele Komisji Europejskiej na 2020 rok zakładają m.in. przynajmniej  20 proc. redukcję emisji gazów cieplarniancyh i 20 proc. wzrost wykorzystania odnawialnych źródeł energii, a także pozyskanie minimum 20 proc. oszczędności na  zużyciu energii. 

 

Oświetlenie w typie smart

 

Z dokumentów Unii Europejskiej wynika, że gdyby tylko na terenie państw starego kontynentu wymienić oświetlenie na bardziej efektywne, można by ograniczyć emisję CO2 o 20 mln ton. Z drugiej strony energochłonność oznacza także wysokie koszty utrzymania infrastruktury. Nawet 40 proc. rachunku, jaki dziś płaci prawie każde miasto za energię elektryczną, stanowi właśnie oświetlenie. W globalnym ujęciu oświetlenie pochłania blisko 19% zużycia energii elektrycznej na całym świecie. Jednym ze sposobów na obniżenie kosztów utrzymania infrastruktury oświetleniowej jest jej modernizacja. W większości miast nadal funkcjonują lampy konwencjonalne – najczęściej sodowe, ale zdarzają się również przypadki zastosowania lamp rtęciowych. Na szczęście tych jest niewiele, choć ich obecność pokazuje, że w kwestii energooszczędności w miastach jest wciąż sporo do zrobienia.

 

Zielona stolica Europy

 

Za europejski wzór troski o środowisko, w tym kwestie energetyczne, uważana jest Kopenhaga. Dążąc do niższej emisji CO2 rozwinięto w niej m.in. infrastrukturę rowerową, dbając również o prawidłowe oświetlenie ścieżek rowerowych. Wymiana opraw oświetleniowych na LED’owe odpowiedniki to jeden z projektów, dzięki któremu Kopenhaga mogła nie tylko zaadresować swoje „zielone” cele, ale zyskała też pieniądze na kolejne inwestycje.

 

Inwestować z oszczędności

 

Technologia LED pozwala zredukować dotychczasowe opłaty za energię elektryczną nawet o połowę. Szacuje się, że wymiana tradycyjnych źródeł oświetlenia na bardziej efektywne, tylko w przypadku państw starego kontynentu, przyniosłaby oszczędności wynoszące ponad 3 mld EUR rocznie. Jeśli zmodernizowaną infrastrukturę oświetleniową objęlibyśmy działaniem inteligentnego systemu do zarządzania, to statystyczne miasto ma szanse zyskać, oprócz wspomnianych 50 proc., jeszcze dodatkowe 20 proc. oszczędności. To oznacza, że koszt, jaki do tej pory musiało ponieść, zmniejsza się aż o 70 proc.  Inwestycja w LED zwraca się po kilku latach, najczęciej po czterech lub pięciu. Po tym okresie przychodzi czas na reinwestycję środków pozyskanych z oszczędności, a to dla miasta możliwość zaangażowania się w nowe projekty, na które wcześniej  brakowało budżetu.  

 

Bezpieczeństwo energetyczne to element koncepcji smart city. Z założenia miasto w stylu smart powinno korzystać z udogodnień technologicznych w celu poprawy warunków życia mieszkańców. Dobrze oświetlone ulice, parki, fasady, ścieżki rowerowe i drogi z wykorzystaniem technologii LED to poprawa jakości oświetlenia, zwiększenie bezpieczeństwa, większy komfort poruszania się po mieście i wolne środki w budżecie miejskim pozyskane z oszczędności.

 

 

Przemysław Wojtkiewicz, Sales Manager Public North CEE