Więcej marek od

    Oświetlenie supermarketów: sprawdzone patenty na to, by klient nie wyszedł ze sklepu z pustym koszykiem

     

    Ponad połowa Polaków przyznaje, że przed pójściem na zakupy przygotowuje listę niezbędnych produktów. Wcale nie oznacza to jednak, że lista ta nie bywa na miejscu rozszerzana o spontaniczne zakupy. Tak przynajmniej wynika z badania TRND Polska, gdzie aż 68% kobiet powiedziało, że mimo tego, że najczęściej ma w dłoni listę zakupów, do koszyka lądują także produkty, które zwyczajnie zaciekawiły je w sklepie. Jak zatem sprawić, aby klient jak najczęściej ulegał takim pokusom? Z pewnością warto skorzystać z możliwości, jakie daje odpowiednie oświetlenie.


    Idea smart city jest coraz popularniejsza. Jakich korzyści mogą spodziewać się samorządowcy z wdrożenia np. inteligentnych systemów zarządzania oświetleniem? 
    Idea smart city jest coraz popularniejsza. Jakich korzyści mogą spodziewać się samorządowcy z wdrożenia np. inteligentnych systemów zarządzania oświetleniem? 

    Nowe tricki sklepów w walce o klienta


    Oświetlenie w sklepie
    pełni rolę nawigacji: pozwala swobodnie przemieszczać się wśród różnych działów i kieruje wzrok do promowanych artykułów. Sprawdza się również przy kreowaniu atmosfery we wnętrzu. Eksperymentując z barwą światła, możemy sprawić, że w sklepie będzie panować domowa atmosfera albo wręcz odwrotnie - klient będzie czuł się wewnątrz elitarnie. Która z tych strategii lepiej sprawdza się sklepach z branży spożywczej? W dobie coraz powszechniejszych zakupów przez Internet wielkie sieci handlowe stawiają na „prawdziwe, autentyczne i wiarygodne doświadczenia zakupowe” – cytując Judith Everaarts, architektkę wnętrz z pracowni Claessens Erdmann Architects, która specjalizuje się właśnie w aranżacji przestrzeni handlowych. Tęsknimy do czasów, gdy produkty spożywcze pochodziły od lokalnych dostawców, były świeże, pachnące i pozbawione chemicznych ulepszaczy. W rywalizacji o klienta wygrywa ten, kto potrafi na tę nostalgię odpowiedzieć. Jak to zrobić? Przyjrzyjmy się wnętrzu sklepu Albert Heijn XL Supermarket w Eindhoven projektu wspomnianej architektki. Warzywa i owoce umieszczone są w drewnianych skrzynkach, kiełbasy i szynki wiszą na specjalnych żerdziach, dzięki czemu wyglądają jakby dopiero co wyjęto je z wędzarni, kawa jest mielona i pakowana na miejscu, a jajka - zamiast w wytłaczankach - sprzedawane są na sztuki. Choć Albert Heijn XL to największy supermarket w całej Holandii, wnętrze jest ciepłe i przytulne, dzięki czemu bardziej przypomina nowoczesną halę targową, a nie sklep. Nie jest to jednak zasługą wyłącznie oryginalnej aranżacji. Gdyby nie doskonale przemyślane oświetlenie, sklep najprawdopodobniej prezentowałby się jak setki innych wielopowierzchniowych marketów. Jakie rozwiązania czynią go zatem wyjątkowym?

     

    Oświetlenie ma moc i to większą niż nam się wydaje


    Zanim przejdziemy do analizy oświetlenia poszczególnych działów w Albert Heijn XL Supermarket, warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden szczegół – sklep częściowo oświetlony jest także światłem naturalnym. To przyjazne środowisku oraz zdrowiu pracowników i klientów rozwiązanie, ponieważ naturalne światło zapewnia nam lepsze samopoczucie. Jednocześnie zastosowane oprawy LED są wyposażone w czujniki światła dziennego. Gdy na zewnątrz jest więc dobra pogoda i słońce intensywnie operuje, światło górne automatycznie wyłącza się lub zmniejsza swoje natężenie, ograniczając w ten sposób wydatki na energię elektryczną.

     

    Mimo dostępu do światła dziennego poszczególne działy wymagają jednak dedykowanego oświetlenia. Oto rozwiązania zastosowane w AH XL Supermarket w Eindhoven:

    • Mięso. Na dziale mięsnym zastosowano zaprojektowane specjalnie z myślą o tej ekspozycji oprawy oświetleniowe, które nie powodują przebarwień na krojonym mięsie. Wielu klientów bierze bowiem odbarwione mięso za zepsute. Tymczasem nie jest to efekt złej higieny, lecz długiej ekspozycji mięsa na światło. Wystarczy jednak wymienić tradycyjne oprawy na te o zoptymalizowanym, różowym widmie, by znacząco spowolnić ten proces. Badania pokazują, że wówczas produkt może być eksponowany nawet 20% dłużej*. (*dotyczy źródeł światła Philips LED Rose Food).
    • Pieczywo. Zapach chleba kojarzy się nam z domem i rodziną. Projektanci zdecydowali się dodatkowo wzmocnić te wrażenia, instalując na dziale z pieczywem ciepłe, przytulne oświetlenie. Nie dość, że wywołuje ono relaksujący nastrój, to pieczywo ma w nim piękny, złocisty kolor.
    • Warzywa i owoce. Najważniejszym zadaniem oświetlenia na tym dziale jest odpowiednie oddanie kolorów wszystkich warzyw i owoców. Aby klienci chcieli je kupować, muszą mieć one przecież świeży, smakowity wygląd. W AH XL Supermarket w Eindhoven zastosowano więc ciepłe światło w kolorze szampana, które bardzo dobrze oddaje wyraziste barwy i dodatkowo wprawia klientów w dobry nastrój. W świetle o takiej barwie lepiej sprzedają się też… ziemniaki. Warzywa te naturalnie zielenieją pod wpływem światła, które powoduje, że pod skórką wytwarza się chlorofil. Philips Fresh Food Champagne Light spowalnia jednak ten proces, dzięki czemu ziemniaki pozostają dłużej świeże.
    • Zioła. W większości sklepów zioła eksponowane są w tym samym miejscu co warzywa i owoce, w Eindhoven stworzono jednak dla nich osobny dział. Co więcej, zioła nie są sprzedawane w doniczkach, lecz wedle potrzeb - każdy klient może urwać tyle gałązek mięty czy pietruszki, ile aktualnie potrzebuje. Aby wdrożenie takiego modelu było jednak możliwe, trzeba było stworzyć ziołom odpowiednie warunki wzrostu. Oświetlono je zatem intensywnym, białym światłem, które przyspiesza ich wzrost i rozwój.
    • Sery. Także sery nie najlepiej reagują na kontakt ze światłem, ponieważ przyspiesza ono ich utlenianie. Wspomniane już lampy z serii Fresh Food Champagne Light są jednak wyjątkiem – oświetlone przez nie sery dłużej zachowują świeżość, ponieważ nie wydzielają ciepła.
    • Mrożonki. Meble chłodnicze oświetlono liniowym światłem o neutralnej barwie. Oświetlenie nie nagrzewa chłodziarek i równomiernie rozświetla wszystkie półki.
    • Ryby. Na dziale rybnym zastosowano światło o najzimniejszej temperaturze barwowej. Jednak dzięki temu ryby i owoce morza prezentują się jakby dopiero co wyłowiono je z morza.
    W bardzo ciekawy sposób rozwiązano również sytuację z oświetleniem w strefie kas – jest ono tam nieco chłodniejsze. Ma to pomagać pracownikom w rozliczaniu transakcji, a klientom w pakowaniu zakupów. Ogólnie w całym sklepie żaden promień światła nie jest przypadkowy - każda oprawa czy reflektor LED ma dokładnie określoną funkcję. Czy warto było jednak aż tak się trudzić? AH XL Supermarket w Eindhoven jest obecnie modelowym sklepem tej sieci, a zastosowane w nim rozwiązania stopniowo są wdrażane do kolejnych punktów. Firma najwyraźniej musi więc być zadowolona ze wdrożonych rozwiązań.

    Chcesz dowiedzieć się więcej?

    Napisz do naszego eksperta


    Witold Antosiewicz
    Ekspert ds. oświetlenia