Więcej marek od

    Rynek nieruchomości mówi „TAK” nowym technologiom

     

    O tym, jak rynek nieruchomości zamierza wykorzystać potencjał technologii i co to oznacza dla pracowników oraz najemców, rozmawiamy z Arkadiuszem Rudzkim, dyrektorem zarządzającym Skanska Property Poland

    Panie Arkadiuszu, coraz częściej słyszymy o „romansie” rynku nieruchomości z technologią. Na ile według Pana PropTech to trwała zmiana na rynku biurowym, a na ile zachwyt nad gadżetami, które oprócz tego, że są ciekawe, nie są wcale potrzebne?


    Moim zdaniem to nie romans, a trwały związek. PropTech to nie tylko gadżety, ale również zaawansowane, inteligentne narzędzia ułatwiające nam życie. Wokół nas jest coraz więcej rozwiązań typu „smart”, które stopniowo wdrażane są w różnych branżach, dobrym przykładem jest rynek AGD i RTV, gdzie mamy inteligentne telewizory czy lodówki. Wyzwaniem dla rynku nieruchomości jest połączenie tych wszystkich mądrych rozwiązań i zarządzanie nimi z jednego miejsca. Connected by Skanska jest odpowiedzią na ten problem, bo integruje wszystkie inteligentne funkcjonalności ze sobą, w jednym systemie, którego użytkowanie jest łatwe i intuicyjne – wystarczy aplikacja w telefonie dla użytkownika i platforma www dla administracji biura. Dzięki stworzonemu przez nas, we współpracy z czeskim start-upem Sharry Europe, software’owi budynki biurowe mają szansę wyjść poza kategorię „smart” i w końcu dać podstawę do bycia częścią inteligentnych miast.
    biuro_1

    W czym postrzega Pan największą barierę we wdrażaniu rozwiązań z obszaru PropTech?


    Do tej pory rynek deweloperski miał utrudnioną drogę do bycia innowacyjnym. Czas wdrażania innowacji to średnio ok. 18 miesięcy, podczas gdy cykl realizacji inwestycji biurowej to ok. 5 lat. Tworząc Connected by Skanska pokonaliśmy tę trudność – opracowany przez nas budynkowy system operacyjny to otwarta platforma łącząca różne funkcje, którą można rozwijać i uzupełnić. Drugie wyzwanie, to budżet - oczywiste jest, że badania, testowanie i wdrażanie nowych rozwiązań wymagają inwestycji. Jako Skanska zgodnie twierdzimy, że to są koszty, które się w długiej perspektywie się opłacają i przynoszą wiele korzyści, choćby dlatego, że raz stworzony software jest łatwo aplikowalny na kolejnych inwestycjach.

    A czy są takie technologie, które Państwo uważacie za istotne, ale na które polscy najemcy nie są jeszcze gotowi, rynek do nich nie dojrzał?


    Najemcy mają różne potrzeby, a co za tym idzie, w różny sposób absorbują nowe rozwiązania. Każdy z nas ma mniejszą lub większą skłonność do zmian nawyków. Dlatego wprowadzając poszczególne funkcjonalności w ramach Connected by Skanska, dajemy pracownikom wybór: mogą albo skorzystać z innowacji i poruszać się swobodnie po budynku przy użyciu smartfona i aplikacji, albo pozostać przy tradycyjnej karcie dostępu.

     

    Od lat wyznaczamy trendy na polskim rynku biurowym i widzimy, że każde dobre rozwiązanie staje się w końcu standardem. Tak było np. z naszym podejściem do zrównoważonego budowania i wprowadzeniem certyfikatów LEED. Wierzę, że tak będzie też z certyfikacją WELL, stawiającą w centrum zainteresowania zdrowie i dobre samopoczucie człowieka. Taki certyfikat jeszcze w tym roku otrzyma biurowiec Spark, który wybraliśmy na siedzibę całej Grupy w Skanska w Polsce. Podobną drogę widzę dla rozwoju inteligentnych systemów budynkowych, czy wykorzystania testowanej przez nas technologii perowskitowej do produkcji energii elektrycznej – na razie są to rozwiązania innowacyjne, które za kilka lat staną się standardem w branży deweloperskiej.

    W tym roku przenieśliście się Państwo do nowego biura w Warszawie – kompleksu Spark. Czytając o tym budynku, można odnieść wrażenie, że jest on naszpikowany technologią. Jakie kryteria przyjmowaliście przy wyborze rozwiązań? Co było dla Was kluczowe i dlaczego?


    We wszystkich naszych projektach stawiamy na bezpieczeństwo, zrównoważony rozwój i samopoczucie osób, które będą z danego budynku korzystać. Pod tym kątem dobieramy testowane przez nas rozwiązania. Nie chodzi o sztukę dla sztuki, a realną zmianę w projektach biurowych, która pozytywnie wpłynie na komfort pracy, czy na środowisko naturalne. Fotowoltaiczne ogniwa tzw. perowskity, które jeszcze w tym roku zamontujemy na fasadzie biurowca Spark, pozwolą na ograniczenie w dużym stopniu poboru energii zewnętrznej. Activity Based Parking - system działający w ramach Connected by Skanska, rozpoznaje tablice rejestracyjne i optymalizuje przydzielanie miejsc parkingowych na podstawie danych historycznych i aktualnych. Z kolei zastosowanie oświetlenia zgodnego z koncepcją Human Centric Lighting nie tylko pozytywnie wpływa na efektywność pracy, ale również na samopoczucie pracowników.
    biuro_2

    Spark jest dla Was w pewnym sensie środowiskiem testowym dla nowych rozwiązań. Czy są jakieś pomysły na ich ulepszenie przy kolejnych inwestycjach?


    Jak najbardziej! Spark jest miejscem, w którym sami na sobie testujemy rozwiązania, które pokazujemy i oferujemy naszym najemcom. Dzięki temu że nasz system Connected by Skanska ma otwartą architekturę i może integrować za pośrednictwem API kolejne funkcje budynkowe - będzie ewoluował wraz z upływem czasu, zmianą oczekiwań najemców i dalszym rozwojem technologii. Tym samym biurowiec, jak np. Spark, oddany do użytku teraz będzie innowacyjny również za kilka lat.

    Rok 2017 był dla Skanska Property Poland rekordowy, wynajęliście ponad 100 tys. mkw. powierzchni biurowej. A jaki będzie 2018?


    Nie zwalniamy tempa. Poprzedni rok był dla nas rekordowy pod względem wynajętej powierzchni, w tym roku pracujemy pod znakiem innowacji i umocnienia swojej pozycji najbardziej aktywnego dewelopera biurowego. Jesteśmy obecni już na siedmiu największych rynkach w Polsce. Kilka miesięcy temu rozpoczęliśmy budowę pierwszego projektu biurowego Skanska w Trójmieście. Łącznie realizujemy projekty, które dostarczą na polski rynek ponad 200 tys. mkw biur i na każdym rynku planujemy kolejne inwestycje.

     

    Dziękuję za rozmowę

    Chcesz dowiedzieć się więcej?

    Agnieszka Operhalska

    Napisz do naszego eksperta


    Agnieszka Operhalska
    Business Leader Real Estate