Więcej marek od

    Oświetlenie butików odzieżowych krok po kroku

     

    Oświetlenie nie jest tym, co pierwsze rzuca się w oczy, gdy wchodzimy do sklepu. To głównie ekspozycja czy elementy wystroju wnętrza zwracają naszą uwagę. Prawda jest jednak taka, że zauważamy je, bo są prawidłowo oświetlone. Przy pomocy jakich rozwiązań merchandiserzy uzyskują taki efekt? Co zrobić, aby skierować wzrok klienta, tam gdzie trzeba? Poniżej dzielimy się podstawową wiedzą na ten temat

    Projekt oświetlenia butiku: od czego zacząć?

     

    Załóżmy, że stoimy przed wyzwaniem urządzenia zupełnie nowego butiku. Sklep mieści się w galerii handlowej: nie ma więc dostępu do światła dziennego, w związku z czym musi być cały dzień oświetlany światłem sztucznym. Od czego zacząć jego projektowanie?

    Na wstępie warto uświadomić sobie, że na to, czy oświetlenie zastosowane w butiku nam się podoba, czy nie, wpływają dwa czynniki:

    1.      Rozsył strumienia świetlnego, czyli rozmieszczenie oraz nakierowanie opraw. Warto dodać, że sposób w jaki rozmieścimy oprawy, determinuje również natężenie światła w pomieszczeniu oraz może tworzyć kontrasty światłocieniowe.

    2.      Barwa światła, która z kolei wpływa na nasycenie kolorów i atrakcyjność przedmiotów.
    boutique lighting design
    Pierwszym co powinniśmy przemyśleć, jest zatem rozmieszczenie opraw oraz efekty, jakie chcemy dzięki nim uzyskać. Od tego będzie zależeć bowiem dobór konkretnych produktów. Potem można przejść do zastanawiania się nad parametrami światła: jego temperaturą barwową oraz wskaźnikiem oddawania barw.

    Oświetleniowe centrum dowodzenia w przymierzalni

     

    Jeśli klient ma się czuć w sklepie komfortowo i swobodnie, musimy zadbać o wysokiej jakości światło ogólne, które nie będzie ani za jasne, ani za ciemne. Na tym etapie projektowania (choć nie tylko) trzeba uważać na tzw. efekt olśnienia, czyli zastosowanie światła o zbyt dużym natężeniu w danym miejscu. Olśnienie może być bezpośrednie (gdy patrzymy prosto na daną oprawę) lub pośrednie (gdy światło emitowane przez oprawę odbija się np. w jasnej posadzce sklepu). Aby go uniknąć, najlepiej stosować oprawy z głęboko osadzonym źródłem światła i tak zaprojektowaną optyką, tak aby było ono niewidoczne dla oczu.


    Oświetlenie ogólne to zaledwie jedna z warstw oświetlenia sklepowego. Oprócz tego wyróżniamy jeszcze:

    • Oświetlenie akcentujące.
    • Oświetlenie architektoniczne.
    • Oświetlenie dekoracyjne.


    Oświetlenie akcentujące
    stosuje się, aby uczynić lepiej widocznymi poszczególne artykuły i ekspozycje. Najczęściej są one oświetlone silniej niż pozostała część sklepu, w efekcie czego tworzy się kontrast. Wystarczy, że obiekt będzie oświetlony dwa razy silniej niż tło, aby kontrast był zauważalny. Kontrasty mogą być jednak znacznie bardziej widowiskowe, ale tego typu teatralne efekty nie wszędzie się sprawdzają.

    Do oświetlenia akcentowego wykorzystuje się najczęściej specjalne oprawy akcentowe
    , charakteryzujące się bardzo precyzyjnym rozsyłem strumienia świetlnego. W ofercie Signify dostępne są też oprawy zaprojektowane specjalnie z myślą o branży modowej. Charakteryzuje je jeszcze dokładniejsza optyka (Fashion proof), dzięki której można uzyskać bardzo silne kontrasty.

    Oświetlenie akcentowe służy nie tylko podkreśleniu ekspozycji, ale również do wytyczania tzw. ścieżki świetlnej w sklepie. Chodzi o to, aby przy pomocy światła skierować klienta w głąb sklepu, koncentrując jego uwagę na pewnych elementach ekspozycji np. kontrastowo oświetlonej tylnej ścianie.

    Ścieżkę świetlną może też tworzyć oświetlenie architektoniczne, którym podkreślane są pewne elementy wystroju sklepu np. filary czy lada sklepowa. Z kolei oświetlenie dekoracyjne bardzo dobrze sprawdza się w roli „wabika”, zachęcającego do wejścia do sklepu. Klient, którego uwagę przyciągnęła oryginalna instalacja świetlna lub efektowny żyrandol, prawdopodobnie zdecyduje się wejść do środka, chociażby po to, aby dokładniej przyjrzeć się dekoracji.

    Zostaje jeszcze kwestia tego, w jakiej odległości od obiektu instalować oprawy. Nie może być to ani zbyt daleko (tworzą się wówczas cienie) ani zbyt blisko (ryzykujemy, że ekspozycja nie będzie oświetlona w dostatecznym stopniu). Idealne rozwiązanie doskonale ilustruje poniższy schemat.

    fixtures in the boutique

    Jakimi parametrami powinno odznaczać się oświetlenie butiku?


    Gdy wiemy już, gdzie chcielibyśmy zamontować oprawy oraz jakie efekty chcemy dzięki nim osiągnąć, pora przejść do wyboru konkretnych produktów.


    Do oświetlenia ogólnego najlepiej wybierać oprawy, emitujące światło maksymalnie zbliżone do parametrów światła dziennego o wysokim wskaźniku oddawania barw CRI.
    Chodzi o to, aby klient:

    • po perwsze dobrze czuł się w sklepie i chciał w nim spędzać maksymalnie dużo czasu;
    • po drugie, wychodząc ze sklepu, nie czuł się rozczarowany tym, jak produkt, który kupił, prezentuje się w świetle dziennym


    Dobór temperatury barwowej oświetlenia akcentowego i architektonicznego powinien być natomiast dostosowany do tego, co oświetlamy:

    • materiały takie jak drewno zazwyczaj lepiej prezentują się w świetle ciepłym,
    • natomiast marmur, beton czy stal: w zimnym.


    W przypadku sklepów odzieżowych uwzględnić należy też kolory tkanin na ekspozycji. Te w ciepłych barwach powinny być oświetlane światłem o ciepłej barwie. Analogicznie jest w przypadku materiałów w kolorach zimnych np. fioletowym czy niebieskim. One najlepiej prezentują się w nieco chłodniejszym świetle.

    Nowe technologie oświetleniowe dla butików 


    Projektując oświetlenie do butiku, warto mieć świadomość, że oprócz standardowych opraw oświetleniowych do wyboru mamy także te dynamiczne – wyposażone w napęd elektryczny i sterowane aplikacją. W odróżnieniu od zwykłych opraw punktowych można sterować nimi zdalnie bez wchodzenia na drabinę, co znacznie ułatwia pracę nad zmianą ekspozycji. Tego typu oprawy doskonale sprawdzają się nie tylko we wnętrzu sklepu, ale również na witrynie. Można dzięki nim tworzyć na wystawie różne efektowne pokazy świetlne, które przyciągają uwagę klientów o wiele skuteczniej niż statyczna ekspozycja.
    Także przymierzalnie zyskują na montażu dynamicznego oświetlenia. W tym wypadku chodzi jednak nie tyle o efektowne pokazy świetlne, co możliwość indywidualnego sterowania światłem w kabinie. Dzięki temu klient może łatwo dostosować je do swoich preferencji. Przykładowo, jeśli kobieta wybiera się na wystawną galę i szuka na tę okazje sukienki, może obejrzeć się w świetle wieczornym.
    Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat wpływu designu i aranżacji sklepu na decyzje zakupowe i doświadczenie klientów, wejdź na stronę raportu Sklep #wLepszymŚwietle

    Chcesz dowiedzieć się więcej?

    agata iwanska

    Napisz do naszego eksperta


    Agata Iwańska

    Ekspert ds. profesjonalnych rozwiązań oświetleniowych