Więcej marek od

    Oświetlenie, które zwiększa sprzedaż. Poznaj sekret efektywnego oświetlenia supermarketu

     

    Jeśli supermarkety, jakie znamy, chcą przetrwać w trudnej walce z e-handlem i dyskontami, muszą postawić na innowacje. Ważna jest szybkość, wygoda, a także wygląd wnętrza, w jakim robimy zakupy. Nie może być już ono jednolicie oświetloną halą. Klienci preferują nastrojowo oświetlone, klimatyczne przestrzenie, gdzie zwyczajnie miło spędza się czas. Z drugiej strony oferowane produkty muszą odpowiednio się prezentować, a przy świetle o słabym natężeniu jest to niemożliwe. Między czysto funkcjonalnym a nastrojowym i klimatycznym oświetleniem w przestrzeni handlowej na szczęście istnieje jednak kompromis.

    Oświetlenie sklepowe, które zamiast męczyć wzrok, kieruje go w kierunku określonych produktów


    Czasy, kiedy kluczowym rodzajem oświetlenia było równomierne zalanie obiektu światłem o niskich parametrach jakościowych, przy stosunkowo wysokim natężeniu i raczej chłodnej barwie powoli mijają. Obecnie wiodącym trendem jest stosowanie niższego poziomu oświetlenia ogólnego i tworzenie mocniejszych akcentów na kluczowych miejscach (np. stołach promocyjnych, szczytach regałów, produktach bardziej luksusowych itp.). Tendencji tej towarzyszy zmiana w myśleniu o aranżacji sklepu. Do supermarketów zawitała zieleń, naturalne drewno, czy błyszczące powierzchnie. Wszystko po to, by uczynić atmosferę towarzyszącą zakupom przyjemniejszą i zagwarantować klientom unikalne doświadczenia zakupowe. Coraz więcej jest też produktów świeżych i nieprzetworzonych oraz dań gotowych do spożycia dla najbardziej zabieganych, którzy nie mają czasu na gotowanie. Wszystkie one wymagają odpowiedniego przechowywania oraz atrakcyjnej prezentacji.

    Aby ekspozycja przyciągała wzrok klientów nie wystarczy skierować na nią słup światła. Każdy dział wymaga innego oświetlenia


    Współczesne, bardziej wyrafinowane systemy oświetlenia sklepowego kładą bardzo duży nacisk na odpowiednią barwę światła oraz jego jakość (np. współczynnik oddawania barw, dzięki temu parametrowi możemy prawidłowo rozróżniać kolory). Nie wszystkie produkty prezentują się dobrze w tym samym świetle, dlatego tak ważne jest, aby oświetlenie miejscowe, które coraz częściej wbudowywane jest w meble, w regały, w lodówki oraz zamrażarki odpowiadało danej kategorii produktów. Tylko wtedy uda nam się atrakcyjnie wyeksponować ich najważniejsze cechy oraz podkreślić ich jakość i świeżość.

     

    Przykładem mogą być półki z pieczywem. Zdecydowanie chętniej sięgniemy po bułki czy chleb, które wyeksponowane są w doświetlonym ciepłym światłem boksie, przypominającym piec chlebowy, bo wyglądają wówczas wyjątkowo apetycznie. Podobnie regały z warzywami i owocami  - w ciepłym świetle prezentują się niczym w ogrodzie na słońcu. Chłodziarki ze świeżymi produktami typu sery, wędliny, drób, mięso wymagają natomiast barwy światła, która podkreśli ich świeżość i jakość. W przypadku mięsa oraz drobiu stosowane są rozwiązania, które oprócz tego, że mają odpowiednie proporcje barwy czerwonej w widmie to nie powodują odbarwiania się mięsa.

     

    Są jeszcze segmenty ogólne, gdzie prezentowane są kasze, makarony, herbaty i wszelkiego rodzaju pakowane produkty. Tam w większości przypadków sprawdzi się oświetlenie o barwie neutralnej. W tym miejscu warto wspomnieć o innowacjach, które pojawiają się na rynku. Przykładem może być nowa gama modułów LED Philips Premium White polecana głównie do sieci oferujących produkty spożywcze. Jest to rewolucyjne rozwiązanie, które oprócz wyższego wskaźnika oddawania barw, podwyższonej skuteczności (lm/W) oferuje wysokie nasycenie kolorów (saturację), czyli intensywność barw. Kolory im bardziej są nasycone, tym wyglądają żywiej oraz atrakcyjniej. Jest to bardzo istotne w ekspozycjach sklepowych. Dodatkowo barwa Premium White oznacza lepsze odwzorowanie bieli oraz czerni (brak zażółcenia).

    Jest jeszcze światło dzienne!


    Sklepy wielkopowierzchniowe światłem dziennym oświetlone są jedynie w niewielkim stopniu, ponieważ dawniej uważano, że światło słoneczne przyspiesza proces psucia się niektórych produktów. Dziś wiemy już jednak, że rozsądnie dawkowane światło dzienne w sklepie nie musi mieć negatywnych konsekwencji. Jest wręcz przeciwnie! Ono również może być istotnym elementem merchendisingu. Poza tym dla naszego zdrowia i samopoczucia nie ma lepszego światła niż światło naturalne, dlatego o ile tylko mamy możliwość doświetlenia sklepu światłem dziennym, warto z niej skorzystać. Zyskają na tym zarówno pracownicy, klienci, jak i budżet firmy. W ten sposób znacząco zmniejszamy bowiem wydatki na energię elektryczną, zwłaszcza jeśli wzbogacimy nasz system oświetleniowy w oprawy LED wyposażone w czujniki światła dziennego oraz system sterowania. 

    Chcesz dowiedzieć się więcej?

    agata iwanska

    Napisz do naszego eksperta


    Witold Antosiewicz

    Ekspert ds. oświetlenia