You are now visiting our Global professional lighting website, visit your local website by going to the USA website

Oświetlenie wystawy Future of Fashion

 

Artykuł gościnny Philips RetailScene

Czy wyobrażasz sobie ubrania, które reagują na emocje? Lub koronkowe wzory wyrastające z roślin? Brzmi jak science-fiction, prawda? Cóż, zastanówmy się!


Takie i jeszcze bardziej innowacyjne pomysły można zobaczyć w muzeum Boijmans van Beuningen w Rotterdamie, na wystawie Future of Fashion is Now.

 

Firma Philips Retail Lighting jest dumna z tego, że dosłownie rzuciła światło na prace ponad pięćdziesięciu projektantów z całego świata, wśród których są znani designerzy, tacy jak Viktor & Rolf, Hussein Chalayan czy Iris van Herpen, i wschodzące talenty, takie jak Craig Green, Rejina Pyo i Pauline van Dongen. Magazyn RetailScene zauważył tę owocną współpracę.


Prawdziwa moda

„Dzisiejsza moda to zadawanie pytań, nie formułowanie odpowiedzi”, mówi José Teunissen, kurator wystawy Future of Fashion is No. „A ponieważ współczesny świat jest tak bardzo zintegrowany, projektanci mody na całym świecie angażują się w takie same problemy społeczne. Moda jest obecnie czymś więcej niż tylko elementem rzeczywistości. Pojawiło się nowe pokolenie projektantów, którzy wykorzystują technologię, wierzą w moc materiałów i uważają, że moda powinna być społecznie zaangażowana”.


Sjarel Ex, dyrektor muzeum Boijmans van Beuningen, dodaje: „W przypadku tej wystawy, dotyczącej mody i zaangażowania, plan oświetlenia uznano za kluczowy element zapewniający głębokie doznania”.


Podkreślanie światła

Mając na względzie modę i oświetlenie, goście zapoznają z się czterema tematami wystawy, począwszy od „Istotności i doświadczenia”. Ich wzrok prześlizguje się po świetle podczas podziwiania sukni „Wearable Solar” autorstwa Pauline van Dongen, napotykając jednocześnie instalację Dazzling Puzzling marki mintdesign, łączącą modę i projekcję światła.


Bob Verhelst, scenograf wystawy Future of Fashion is Now, wyjaśnia: „Chciałem, aby ta przestrzeń była oświetlona czystym, białym światłem. Bez elementów rozpraszających, tak aby goście mogli się skupić na materiałach i technikach zastosowanych w projektach. Lampy w ścianach skrzynek z recyklingu dodają jasności i przejrzystości. Dzięki temu ściany nie stają się ciężką, martwą powierzchnią”. Na szczęście firma Philips Retail Lighting dostarczyła gotowe rozwiązanie, o czym opowiada Didie Schackman, menedżer ds. komunikacji marketingowej: „Wiedzieliśmy, że rozwiązania oświetleniowe Philips StyliD z innowacyjną technologią LED CrispWhite spełnią oczekiwania [Verhelsta]”.


„Na każdej wystawie mody oświetlenie ma ogromne znaczenie, Future of Fashion is Now nie stanowi wyjątku. Weźmy na przykład to pomieszczenie, w którym podejmowany jest temat «(Re)Definiowanie sylwetki ludzkiej»”, kontynuuje Verhelst. „Zastosowane tu czerwone oświetlenie podkreśla nienaturalne kształty i sylwetki eksponatów”.


Jednym z projektów wystawionych w takim oświetleniu jest ubranie z przełomowej kolekcji wiosenno-letniej z 1997 r. „Lumps and Bumps” zaprezentowanej przez Comme des Garçons. Jest to suknia z przezroczystego szyfonu z poduszkami na pośladkach, ramionach i plecach, tworząca nową sylwetkę człowieka. Prezentowanie prac młodych projektantów obok dzieł sławnych kreatorów pokazuje, że źródła niektórych wizji przyszłości wracają przez wiele lat.


Kolejny temat to „Nowe wartości i nowe historie”. Tu ma miejsce światowa premiera muzeum: prezentacja kolekcji jesienno-zimowej Viktora & Rolfa z 2013 roku. Przedstawienie pełnego ogrodu zen w miniaturze jest apelem o zwolnienie tempa i wprowadzenie więcej duchowości do świata mody. 

Na krawędzi

Tu wystawianych jest więcej nowych prac autorstwa sześciorga uczestniczących w wydarzeniu projektantów mody. Otrzymali oni nagrodę„ Han Nefkens Fashion on the Edge”, co umożliwiło im przygotowanie nowych prac specjalnie na tę wystawę.


Wśród laureatów znalazła się Iris van Herpen. W jej projektach często powraca motyw ruchu. Według niej „formy uzupełniają i zmieniają ciało, a tym samym emocje”.


Van Herpen nie odwraca się od nowych technologii takich jak drukowanie 3D i łączenie w pracach wydruków z własnymi wytworami. Takie podejście zaowocowało wieloma spektakularnymi kolekcjami. Na przykład suknia Ferro Fluid, po raz pierwszy pokazana na tej wystawie, została wydrukowana techniką 3D i umieszczona w zbiorniku wypełnionym żelazonośnym płynem. Strój zmienia kształt zależnie od pola magnetycznego instalacji powodującego przyleganie płynu do sukni.


Goście wychodzą z wystawy przez przyjemnie oświetloną salę poświęconą ostatniemu tematowi: „Aktywizm mody: społeczeństwo i polityka”. W tym obszarze zastosowano tkaniny Luminous Textile Soft Cells firmy Philips tworzące wrażenie światła dziennego, które powoli przywraca widzów do rzeczywistości.


Przechodząc przez tę salę, widzimy inny eksponat: „Our Home” autorstwa Dooling Jiang z Digest Design Workshop. Jest to instalacja z połączonych płaszczy z długimi połami z tyłu, uszytymi z tradycyjnej chińskiej tkaniny i ułożonych w kształt namiotu. Kolory i tekstury są znów pięknie podkreślone przez reflektory StylID CrispWhite.


Miłośnicy i znawcy mody opuszczają wystawę Future of Fashion is Now z tym świeżym obrazem w pamięci, bogatsi duchowo i pełni nowych inspiracji. Przyszłość mody i oświetlenia jest tym, na co czekamy!


Wystawa Future of Fashion is Now była prezentowana od października 2014 r. do 18 stycznia 2015 r. w muzeum Boijmans van Beuningen, Museumpark 18-20 w Rotterdamie.