Jesteś teraz w witrynie Philips lighting. Dostępna jest zlokalizowana wersja w Twoim języku.
Sugestie

    Nowoczesne
    sposoby na oświetlenie parkingu

    Nowoczesne sposoby na oświetlenie parkingu

     

    Parking po zmroku musi być oświetlony – to oczywiste. Czy konieczne jest jednak, aby oprawy świeciły pełną mocą przez całą noc? Nie nadwyrężamy czasem w ten sposób firmowego budżetu? Całonocne oświetlenie parkingu generuje niemałe koszty. Na naszych decyzjach traci też środowisko naturalne i to na wielu płaszczyznach. Wystarczy wymienić zanieczyszczenie światłem i zwiększoną emisję CO2. Szczęśliwie są jednak sposoby na to, by oświetlać parkingi – zarówno te zewnętrzne, jak i podziemne - w sposób bardziej efektywny i to bez szkody dla komfortu kierowców.

    Nie potrzebujemy więcej parkingów. Wystarczy, że te obecne będą lepiej zarządzane

     

    W 2011 r. badacze z University of California obliczyli, że w Stanach Zjednoczonych znajduje się ok. 800 milionów miejsc parkingowych, które łącznie zajmują powierzchnię blisko 65 tys. km2 (dane szacunkowe). To ogromny obszar! To tak, jakbyśmy wybetonowali całą Litwę. Tymczasem cały czas mówimy raptem o jednym kraju.

    Jakie są tego konsekwencje?

     

    • Po pierwsze zmienił się krajobraz miast. Są bardziej rozległe, bo parkingi i infrastruktura drogowa zajmują przestrzeń, na której można byłoby wybudować kolejne budynki. Szacuje się, że miejsca parkingowe mogą stanowić nawet 30% całkowitej powierzchni współczesnych miast*.
    • Po drugie jest to spore obciążenie dla środowiska naturalnego. Większość parkingów jest oświetlona, niektóre nawet przez całą noc. Oświetlenie parkingu, zwłaszcza to konwencjonalne bywa natomiast bardzo energochłonne. Dodatkowo parkingi często są źle zarządzane. W San Francisco jest ponad 400 tysięcy miejsc parkingowych, z czego mieszkańcy wykorzystują mniej niż połowę. O pozostałych zwyczajnie nie wiedzą. Zamiast kierować się ku konkretnemu miejscu, bezsensownie krążą więc po okolicy, emitując przy tym morze spalin. Donald Shoup - urbanista i profesor na Wydziale Zarządzania Przestrzennego w University of California – wyliczył, że tylko z tego powodu do atmosfery rocznie trafia 730 dodatkowych ton dwutlenku węgla*.

    Powinniśmy zatem dążyć do tego, aby ograniczyć powstawanie kolejnych, wielkoobszarowych parkingów i efektywniej wykorzystywać te obecne. Tylko jak to zrobić?

    *Przywoływane dane dotyczą wyłącznie USA.

     

    Tradycyjny urok, nowoczesna technologia

     

    Obecnie na parkingach spotykamy głównie dwa rodzaje opraw oświetleniowych. Są to oprawy na  lampy sodowe i metalhalogenkowe. Zarówno jedne, jak i drugie są mało efektywne pod względem energetycznym, a więc drogie. Parkingi podziemne najczęściej doświetlają natomiast świetlówki.

     

    Źródła LED przewyższają każdą z tych technologii pod wieloma względami.

    Przede wszystkim jest to rozwiązanie energooszczędne. Źródła LED pobierają nawet 80% mniej energii od konwencjonalnych. W przeciwieństwie do lamp sodowych, metalhalogenkowych i świetlówek, doskonale współpracują też z nowymi technologiami. Możemy więc wyposażyć taką oprawę w czujniki ruchu oraz światła dziennego. Oto co dzięki temu zyskamy:

     

    ·         Dzięki czujnikom ruchu możemy obniżyć poziom natężenia oświetlenia na parkingu do koniecznego minimum. Będzie się ono zwiększać dopiero wtedy, gdy w pobliżu pojawi się auto lub pieszy. Na parkingach podziemnych oświetlenie może zaś całkowicie się ściemniać. Gdy tylko wewnątrz pojawi się samochód, rozjaśni się do poziomu podstawowego (20% mocy), a ścieżka, którą porusza się pojazd, będzie oświetlona w 100%.

     

    ·         Czujniki światła dziennego będą automatycznie uruchamiać i wyłączać oprawy o zmierzchu i o świcie.

    Tym sposobem koszty utrzymania parkingu mogą spaść nawet o 80%. Ogromny potencjał do oszczędności istnieje zwłaszcza na zadaszonych bądź podziemnych parkingach, które niejednokrotnie są oświetlane pełną mocą przez całą dobę.

     

    Nowoczesne oświetlenie LED parkingów może też zmniejszyć problem zanieczyszczenia sztucznym światłem. Jest to nic innego jak łuna świetlna, jaką możemy zaobserwować nad większością dużych miast. Powstaje w efekcie tego, że nie oświetlamy ich prawidłowo i często, zamiast kierować światło na drogę czy chodnik, czyli w dolną półprzestrzeń, rozpraszamy je na wszystkie strony. W przypadku opraw LED nie ma jednak takiego ryzyka, bo emitują dużo bardziej skoncentrowane światło. Mamy więc znacznie większą kontrolę nad kierunkiem jego padania.

     

    Cały czas wiele zależy jednak od kształtu oprawy. Powinna być ona zasłonięta od góry, tak aby światło było skierowane, tam gdzie jest potrzebne, nie było rozpraszane na inne kierunki, narażając nas na niepotrzebne straty energii i efekt zanieczyszczenia światłem. Warunek ten spełniają oprawy, takie jak Philips Irydium Led czy Philips Speed Star. Są zaprojektowane w taki sposób, że światło pada wyłącznie w dolną półprzestrzeń. Na oświetlenie małego parkingu (nie więcej niż 10 miejsc parkingowych) powinny wystarczyć dwie tego typu oprawy. Projekt nieco większej realizacji (36 miejsc parkingowych) prezentujemy poniżej. Jak widać na diagramie izoluksowym, oświetlona jest jedynie płyta i droga dojazdowa. Tereny dalej spowija ciemność – tak właśnie powinniśmy oświetlać parkingi.

     

     

    ClearGuide

     

    Oświetlenie parkingu – projekt przykładowej realizacji (36 miejsc parkingowych)

     

    Ilustracja przedstawia projekt oświetlenia parkingu dla 36 samochodów. Na górze widzimy diagram obrazujący natężenie światła na placu. W miejscach oznaczonych kolorem czerwonym jest ono największe, im kolor zimniejszy, tym obszar słabiej doświetlony.

     

    Obrazek poniżej przestawia dokładną lokalizację opraw oświetleniowych. Znajdują się one w rogach i środkowej części parkingu. To w zupełności wystarczy do tego, aby zapewnić kierowcom odpowiednią widoczność.

     

    Alternatywne sposoby na oświetlenie parkingu LED

     

    Jeśli nasz parking stanowią 3-4 miejsca postojowe przed budynkiem, nie jest wykluczone, że oprawy umieszczone na masztach, w ogóle nie będą konieczne. Mogą je zastąpić np. kinkiety ścienne. Decydując się na takie rozwiązanie, trzeba jednak zwrócić uwagę na to, aby światło było kierowane nie tylko na ścianę, ale także na przestrzeń przed budynkiem. Nie rozpraszajmy go też niepotrzebnie na boki i ku górze. Oświetlenie parkingu – czy to małego czy dużego – nie powinno szkodzić środowisku naturalnemu. Pamiętajmy także, że nadmiernie rozproszone oświetlenie zewnętrzne naraża nas na niepotrzebne koszty.

    Do tematu można podejść też bardziej niestandardowo i wzorem Wembley Park oświetlić parking przy pomocy systemu oświetlenia podwieszanego. To doskonały sposób na unifikację przestrzeni miejskiej. Oświetlenie parkingu jest dyskretne, nie rzuca się w oczy, ale jednocześnie robi wrażenie na gościach i doskonale doświetla całą przestrzeń. W Polsce podobne rozwiązanie jak dotąd zainstalowano jedynie przed wejściem do wyremontowanego pawilonu Zodiak, ale kto wie, może z czasem pojawi się też na parkingach?

     

    Ledowe oświetlenie parkingu to jednocześnie doskonały krok w przyszłość 

     

    Eksperci szacują, że na poszukiwanie miejsca parkingowego dziennie tracimy średnio od 30 do 40 min. Jest to nie tylko irytujące, ale także – jak już wiemy – bardzo szkodliwe dla środowiska naturalnego. Szczęśliwie dysponujemy już technologiami, które mogą to usprawnić. Są one cały czas na dość wczesnym stadium rozwoju, ale projekty pilotażowe przeprowadzane w wielu miastach pokazują, że potrafią być bardzo skuteczne. Technologie, o których mowa to:

     

    ·         czujniki wmontowane w płytę parkingu

    ·         oraz kamery rejestrujące i analizujące obraz.

     

    Zbierane przez nie dane są przesyłane do centralnego systemu, a następnie udostępniane kierowcom w specjalnej aplikacji. Dzięki temu niemal natychmiast wiedzą, gdzie zwolniło się miejsce parkingowe, a gdzie nie ma sensu go szukać.

    Co ma to jednak wspólnego z oświetleniem parkingu?


    Więcej niż mogłoby się wydawać. Wymienione oprawy LED są bowiem w pełni przygotowane na implementację różnego rodzaju rozwiązań, pozwalających na wykorzystanie Big Data. W oprawy można wmontować nie tylko kamery, ale także czujniki smogu i temperatury powietrza czy nadajniki GSM. Decydując się na wymianę tradycyjnego oświetlenia parkingu na nowoczesne LED-y, nie tylko oszczędzamy, ale otwieramy także furtkę dla kolejnych, innowacyjnych rozwiązań.

    Chcesz dowiedzieć się więcej?

    Łukasz Manowiecki

    Napisz do naszego eksperta


    Łukasz Manowiecki

    Ekspert ds. profesjonalnych rozwiązań oświetleniowych