Jesteś teraz w witrynie Philips lighting. Dostępna jest zlokalizowana wersja w Twoim języku.
Sugestie

    Centrum handlowe w idealnym świetle


    Na pytania związane z projektowaniem oświetlenia w centrach handlowych i jego wpływem na tworzenie pozytywnych doświadczeń klientów odpowiadają eksperci firmy Signify Magdalena Szerenkowska i Jakub Guźniczak.
    oświetlenie centrum handlowego z zewnątrz

    Co sprawia, że klient decyduje się na zakupy w konkretnym centrum handlowym a następnie regularnie do niego wraca? Co wpływa na budowanie pozytywnych doświadczeń klienta, czyli tzw. Customer experience w branży Retail?

     

    M.S: Dla współczesnego klienta wizyta w centrum handlowym to nie tylko zakupy, ale forma spędzania wolnego czasu z przyjaciółmi lub rodziną. Każdy z nas w sposób podświadomy wybiera miejsca, w których czuje się komfortowo. Centrum handlowe zaprojektowane i zrealizowane zgodnie z założeniami koncepcji oświetlenia sprawia, że klienci czują się w nim swobodnie co wpływa na poprawę ich nastroju. Wywołane w ten sposób pozytywne emocje ułatwiają podejmowanie decyzji zakupowych. Wykreowanie odpowiedniej atmosfery może sprawić, że klient dla czystej przyjemności zdecyduje się na dodatkowe zakupy lub wybierze produkt bardziej luksusowy. Zatem odpowiednia aranżacja wnętrza w tym dobór oświetlenia ma realny wpływ na pozytywne doświadczenia zakupowe klienta.

    Jakie są kluczowe kryteria przy projektowaniu przestrzeni w centrach handlowych i w jaki sposób odpowiedni dobór oświetlenia wpływa na zmianę aranżacji przestrzeni?

     

    M.S: W centrum handlowym ważne jest, aby przestrzeń została zaaranżowana w sposób funkcjonalny, ale jednocześnie ciekawy. Przy projektowaniu oświetlenia współpracujemy ściśle z deweloperami oraz architektami, aby stworzyć koncepcje oświetleniowe, które w łatwy sposób pozwalają zaprojektować nową lub istniejąca przestrzeń i dostosować ją do aktualnych trendów. Jeśli centrum nie wymaga gruntownej przebudowy zastosowanie odpowiedniej strategii oświetleniowej pozwala uzyskać zupełnie nową, ciekawą aranżację.  Odpowiednio zaprojektowane oświetlenie podkreśla indywidualny charakter wnętrza, nadaje miejscu styl i wpływa na percepcję klientów.

    A czy oświetlenie zewnętrzne tzw. Iluminacja budynku, również może wpłynąć pozytywnie na odbiór klientów i wzrost zainteresowania?


    M.S: Z pewnością tak, ponieważ jeśli chcemy przyciągnąć klienta to budowanie odpowiedniego wrażenia rozpoczyna się jeszcze przed wejściem do centrum. Najnowsze systemy dynamicznego oświetlania fasad centrów handlowych tzw. Iluminacje, to doskonały sposób kreowania atrakcyjnego wizerunku, a nawet przekazywania treści informacyjnych. A co za tym idzie, przyciągania potencjalnych klientów. W Signify mamy kilka realizacji, w których dzięki oświetleniu zbudowaliśmy zupełnie nowy wizualny efekt istniejących obiektów. Ciekawym przykładem jest centrum handlowe Manufaktura, wizytówka miasta Łodzi, która dzięki iluminacji zyskała nowy, spektakularny wygląd. Czyli zastosowanie oświetlenia zewnętrznego nie tylko przyciąga klientów, ale również pozwala na budowanie rozpoznawalności i umocnienia pozycji w branży.
     nowoczesne oświetlenie wewnątrz centrum handlowego

    Interesujące, wejdźmy więc do środka centrum handlowego, co jeszcze poza designem i odpowiednio dobranym oświetleniem może zaciekawić klienta?

     

    J.G: Myślę, że tym co może być interesujące, zwłaszcza dla młodszej grupy klientów, jest wykorzystanie nowych technologii np. w sprawnym poruszaniu się po centrum handlowym. Mam tu na myśli nawigację wewnątrz obiektu, działającą w oparciu o sygnał świetlny. Signify proponuje takie rozwiązanie stworzone przy użyciu technologii VLC (Visible Light Communication). W nawigacji oświetlenie generuje dane dotyczące lokalizacji widoczne w aplikacji z poziomu smartfona klienta. Dzięki informacjom z nawigacji klient ma dostęp do mapy centrum handlowego i może kierować się do odpowiedniego miejsca. A rozwój aplikacji daje możliwości interakcji z użytkownikiem.

    Innowacyjna propozycja. A czy możliwa jest budowa nowoczesnego obiektu, którego infrastruktura będzie elastyczna i pozwoli na regularne zmiany aranżacji w zależności np. od kalendarza wydarzeń.


    J.G: Zmiany aranżacji i interakcja z klientem są czymś naturalnym a wręcz oczekiwanym w centrach handlowych. Jednak, częste zmiany przestrzeni i zabudowy meblowej nie wchodzą w grę, dlatego w tym przypadku z pomocą przychodzi oświetlenie. To dzięki światłu możemy stworzyć odpowiedni klimat. Od miejsca, na szybki bussines lunch po klimatyczną przestrzeń, gdzie sposób akcentowania światłem tworzy otoczenie na nastrojową kolację. Światło daje ogromne możliwości, potrafi podkreślać, stymulować, ale też ukrywać i nadawać teatralny efekt. Wachlarz aranżacji i tworzenia przestrzeni dzięki oświetleniu jest ogromny.  To prowadzi nas do systemów sterowania, które w nowoczesnym centrum handlowym powinny być nieodłącznym elementem.
    oświetlenie sufitowe w centrum handlowym

    W takim razie rozwińmy temat systemów sterowania czym są i na jakie efekty możemy liczyć po ich wdrożeniu?

     

    J.G: Systemy sterowania umożliwiają tworzenie scen świetlnych oraz scenariuszy eventowych na specjalne okazje. Technologia oświetlenia LED stworzyła ogromny potencjał do budowania scenariuszy oświetleniowych, ale przede wszystkim w znaczny sposób przyczyniła się do optymalizacji kosztów zużycia energii. W jednym z projektów modernizacyjnych wymieniliśmy oświetlenia z konwencjonalnego na LED. Projekt ten zakładał również doświetlenie pasażu, części restauracyjnej, elementy oświetlenia dynamicznego, iluminację elewacji jak również oświetlenie terenu. Inwestor obawiał się czy realizowane modernizacje wpłyną na wzrost zużycia energii. A w rezultacie zastosowane rozwiązania były ok 31% mniej energochłonne a wprowadzenie systemu sterowania dzięki scenariuszom i wykorzystaniu światła dziennego zmniejszyło zużycia energii o kolejne 35%.

    agata iwanska

    Napisz do naszego eksperta


    Agata Iwańska
    Ekspert ds. profesjonalnych rozwiązań oświetleniowych