Jesteś teraz w witrynie Philips lighting. Dostępna jest zlokalizowana wersja w Twoim języku.
Sugestie

    Jonathan Groswasser

    Jonathan Groswasser: izraelski modernista


    Wywiad przeprowadzili: Denise Close, Jean-Luc Wittersheim

    Dla Jonathana Groswassera – architekta i partnera biznesowego studia Yashar Architects, inspiracją jest głównie Tel Awiw oraz jego unikatowa, modernistyczna architektura. Fascynuje go również Nowy York lat 60.  Jest jednym z najbardziej doświadczonych, izraelskich architektów. Pracuje nie tylko w kraju, ale i na całym świecie (np. w Rumunii).
    oświetlenie centrum handlowego z zewnątrz
    Jonathan Groswasser © Cédric Helsly

    Kiedy i w jakich okolicznościach rozpoczęła się Twoja przygoda z architekturą?

     

    Jestem liderem zespołu i partnerem biznesowym studia projektowego Yashar Architects, gdzie pracuję od 25 lat. Wcześniej byłem studentem Izraelskiego Instytutu Technologii Technion oraz Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, gdzie obroniłem dyplom z urbanistyki.  Myślę, że miałem szczęście móc mieszkać i tworzyć w Tel Awiwie. Przez ostatnie 20 lat to miasto niesamowicie się rozwinęło.

    Na co zwracasz szczególną uwagę podczas pracy? Z którego ze swoich osiągnięć jesteś najbardziej dumny?

     

    Z racji tego, że pracuję w studiu projektowym Yashar Architects, które jest jedną z największych tego typu firm w Izraelu, wielokrotnie, miałem okazję współpracować z jego właścicielem i tym samym głównym architektem Avnerem Yashar. Jedną z naszych wartych wspomnienia realizacji jest projekt największej siedziby Apple poza USA, która mieści się właśnie w Izraelu. Teraz pracujemy nad nieco podobną realizacją – ogromnym (45 tys. m2) centrum badawczo-rozwojowym Microsoft. Projektowaliśmy również wiele wysokościowców – zarówno mieszkalnych, jak i przeznaczonych na biura. Obecnie jesteśmy w trakcie pracy nad kolejnym – będzie to najwyższy, bo aż 110-kondygnacyjny, budynek w Izraelu. Koncentrujemy się nie tyle na projektowaniu budynków, co miejsc. Staramy się tworzyć architekturę, która jest nie tylko piękna i użyteczna, ale jednocześnie dobrze wpisuje się w otaczający ją krajobraz.

    Jaki jest Twój pomysł na rozwój?


    Jesteśmy młoda firmą; do każdego projektu staramy się więc podchodzić świeżym okiem, za każdym razem stawiając przed sobą masę pytań. W tej pracy łatwo popaść w rutynę i realizować jedynie sprawdzone schematy.  Tymczasem projekt, który jeszcze kilka lat temu wydawał się dobry, dziś może zupełnie nie realizować swoich funkcji.
     nowoczesne oświetlenie wewnątrz centrum handlowego
    BMW Mini Showroom, Tel Aviv, Israel - Yashar Architects - IDEA lighting designers © Cédric Helsly

    Jakie jest izraelskie środowisko kreatywne? Czy jako architekt czujesz się jego częścią

     

    Tel Awiw jest Mekką dla fanów modernizmu i tzw. stylu międzynarodowego.  Nadarza się tu wiele okazji do realizacji odważnych koncepcji architektonicznych, nie trzeba też się ograniczać do jednego stylu.

     

    Jak wszyscy borykamy się jednak z pewnymi trudnościami. Jedną z nich jest niedostatek ziemi pod zabudowę. Izrael to bardzo mały i gęsto zaludniony kraj. Istnieje więc duże zapotrzebowanie na wysokie budynki o mieszanych funkcjach. Gęsta zabudowa sprawia, że na niższych piętrach biurowców pojawiają się sklepy i punkty usługowe. Deweloperzy bardzo często budują też tuż obok siebie wieże mieszkalne i biurowe. Połączenie tych wszystkich funkcji w ramach jednej jednostki to ogromne wyzwanie tym bardziej, jeśli zależy nam, aby były to funkcjonalne, przyjazne i spójne z otoczeniem przestrzenie.

     nowoczesne oświetlenie wewnątrz centrum handlowego
    BMW Mini Showroom, Tel Aviv, Israel - Yashar Architects - IDEA lighting designers © Cédric Helsly

    Co jest twoim głównym źródłem inspiracji?


    Chyba najłatwiej będzie wytłumaczyć to na przykładzie. Gdy pracowaliśmy nad projektem Mini Showroomu BMW w Tel Awiwie, inspirowaliśmy się nowojorską, modernistyczną architekturą lat 60., dla której typowe są otwarte plany z widocznymi, rozświetlonymi sufitami. Nie chcieliśmy jednak, aby budynek przypominał pawilon barceloński projektu Ludwiga van der Rohe  lub zwykłą modernistyczną willę. Fascynowała nas raczej świetlistość tej architektury oraz innowacyjna wówczas idea biura na otwartym planie. Powstałe w ten sposób duże, przykryte wysokimi sufitami przestrzenie doskonale wpisywały się w ramy modernistycznej architektury. Chcieliśmy odtworzyć tę atmosferę w salonie samochodowym – budynku, który cały dzień powinien być wyrazisty i sugestywny.

    oświetlenie sufitowe w centrum handlowym
    BMW Mini Showroom, Tel Aviv, Israel - Yashar Architects - IDEA lighting designers © Cédric Helsly

    A jak twoim zdaniem należy oświetlać architekturę? Na jakie czynniki zwracać uwagę?

     

    Światło jest integralną częścią budynku, wydobywa z mroku jego istotę. Sama architektura to natomiast gra światła i cienia. Przykładowo, projektując Mini Showroom BMW w Tel Avivie, potrzebowaliśmy bardzo delikatnego światła otaczającego, które nie będzie konkurować z architekturą budynku. Chcąc zachować wrażenie otwartej przestrzeni, zdecydowaliśmy się na jasno i równomiernie rozświetlony sufit, który nie zaburza spokojnego nastroju wnętrza.   Zastosowany produkt w pełni realizuje nasze potrzeby. Światło wewnątrz budynku tworzy wiele horyzontalnych i wertykalnych płaszczyzn, które podobnie jak w modernistycznych wieżowcach, ujednolicają przestrzeń i sprawiają, że budynek doskonale prezentuje się nie tylko w środku, ale i z zewnątrz.

    Czy potrafisz wyobrazić sobie projekt oświetlenia, na jaki nie pozwala nam obecna technologia, ale z chęcią zrealizowałbyś go w przyszłości, gdy tylko takie rozwiązana się pojawią?

     

    Chciałbym być w stanie projektować świetliste fasady, składające się z podświetlonych paneli, które wywoływałyby więcej interakcji ze zwiedzającymi. 

    agata iwanska

    Napisz do naszego eksperta


    Marek Łasiński
    Manager ds. Kluczowych Klientów, Architektów i Projektantów