Jesteś teraz w witrynie Philips lighting. Dostępna jest zlokalizowana wersja w Twoim języku.
Sugestie

    5 wschodzących trendów w aranżacji i oświetleniu placówek bankowych


    Bankowość mobilna, rosnąca popularność pracy w chmurze cyfrowej, wideo rozmowy z konsultantami – te innowacje wymuszają zmianę w myśleniu o projektowaniu placówek bankowych. Dziś nie mogą one służyć wyłącznie przyjmowaniu interesantów, ponieważ w oddziałach bywa ich coraz mniej. Niektóre banki już dostrzegają tę potrzebę i dokonują transformacji swoich siedzib. Jakiego rodzaju są to zmiany? Oto 5 wyraźnie wyróżniających się trendów, w kierunku których zmierza aranżacja i oświetlenie placówek bankowych.

     

    TREND 1. BANK MIEJSCEM SPOTKAŃ LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI


    Klienci coraz rzadziej zaglądają do placówek bankowych, wiele czynności można bowiem wykonać zdalnie, bez wychodzenia z domu. W przypadku decyzji o kredycie czy lokacie wciąż ceniona jest jednak bezpośrednia rozmowa z doradcą. Najlepiej, aby odbywała się ona w miłej, sprzyjającej zacieśnianiu biznesowych relacji atmosferze. Banki radzą sobie z tym wyzwaniem na różne sposoby.

     

    Umpqua Bank już w 2007 r. otworzył w Portland placówkę, gdzie można nie tylko porozmawiać o finansach, ale także napić się kawy, sprawdzić oferty z lokalnego rynku pracy czy bezpłatnie korzystać z Internetu. Tradycyjne kasy zastąpiły natomiast automaty. Od tamtej pory na terenie Stanów Zjednoczonych pojawiło się wiele podobnych, otwartych na lokalną społeczność oddziałów banku, a firma nieustannie poszukuje kolejnych innowacji. Jedną z nich jest uruchomiona w 2017 r. aplikacja mobilna, przy pomocy której można przeprowadzać video-rozmowy z ekspertami finansowymi.

     

    Ciekawym rozwiązaniem dla nowoczesnych oddziałów banków jest również dynamiczny sufit iCOLOR FLEX. Emituje on światło w różnych odcieniach bieli - od tej chłodnej, wpadającej w niebieskie tony po ciepłe, nastrojowe światło. Może on też świecić całą paletą barw RGB. Tak oświetlone stanowisko pracy może pełnić różne funkcje:

    • jeśli do skończenia jest pilny projekt, można pobudzić swój umysł zimnym, sprzyjającym koncentracji światłem,
    • gdy w siedzibie banku pojawią się zainteresowani lokatą klienci, zapraszamy ich do oświetlonego ciepłym, relaksującym światłem stołu; w takiej atmosferze negocjacje przebiegają znacznie sprawniej,
    • podczas różnych okolicznościowych wydarzeń organizowanych w siedzibie banku, wykorzystywać można barwne światło,
    • na co dzień najlepsze jest światło o barwie zbliżonej do światła dziennego.

    TREND 2. BUDYNEK BANKU GALERIĄ SZTUKI


    Wiele banków posiada imponujące kolekcje dzieł sztuki. Jest to dla nich forma inwestycji i skuteczny sposób na budowę wizerunku. Skupowane systematycznie dzieła sztuki obecnie dość rzadko są jednak prezentowane szerszej publiczności. Wyjątkiem są wystawy, na które banki wypożyczają część swoich zbiorów. Przykładem takiej ekspozycji jest „Stan Życia”, czyli wystawa prezentująca dorobek polskiej sztuki współczesnej, jaka odbyła się w 2015 r. w Pekinie. Kilkanaście prac młodych, polskich artystów pochodziło z kolekcji banku ING.  

     

    Dlaczego banki tak rzadko decydują się na prezentację swoich kolekcji? Zazwyczaj po prostu nie mają do tego warunków. Chcąc pokazać drogocenne obrazy i rzeźby szerszej publiczności, trzeba dysponować odpowiednią przestrzenią i oświetleniem, które odpowiada wymogom konserwatorskim. Na horyzoncie widać jednak zmiany. Coraz częściej zdarza się bowiem, że banki rearanżują lub tworzą od nowa siedziby przystosowane do prezentacji swoich kolekcji. Przykładem może tu być:

     

    • Saxo Bank w Kopenhadze. Nowoczesna, powstała w 2008 r. siedziba banku została zaprojektowana tak, by mogła służyć jednocześnie za biuro i galerię sztuki. Prace młodych duńskich artystów – bo to one stanowią trzon kolekcji – stały się integralną częścią wnętrza, zachwycając zarówno pracowników, jak i bywających w biurze klientów. Dodatkowo, po zmroku, korytarze budynku oświetla barwna iluminacja LED.
    • Główna siedziba banku ING w Londynie. Podczas ostatniego remontu główniej siedziby banku ING w Londynie zdecydowano wyeksponować na ścianach budynku dzieła sztuki, wchodzące w skład kolekcji instytucji. Największym wyzwaniem podczas realizacji projektu okazało się oświetlenie, które musiało być zgodne z wymogami konserwatorskimi. Finalnie, dzięki współpracy z konserwatorem, udało się wybrać lampy, które nie mają szkodliwego wpływu na prezentowane zbiory i jednocześnie są przyjazne dla środowiska naturalnego.

     

    Także system oświetleniowy Philips TrueFashion doskonale sprawdza się w oświetlaniu artystycznych ekspozycji. Jego największą zaletą jest możliwość synchronizacji z aplikacją mobilną, przy pomocy, której można ustawiać natężenie, barwę oraz kierunek padania światła. Problemem nie jest więc już ani znalezienie oświetlenia odpowiadającego wymogom konserwatorskim (oprawy z serii Philips TrueFashion mogą świecić całą paletą barw RGB oraz różnymi odcieniami bieli), ani jego odpowiednie ustawienie, bo zamiast wspinać się na drabinę i dokonywać poprawek ręcznie, wystarczy użyć aplikacji.

     

    TREND 3. BANK BLISKO NATURY

     

    Coraz więcej banków inwestuje w ekotechnologie mające na celu m.in. zmniejszyć zużycie energii elektrycznej. Należy do nich system Philips InterAct Office. Wchodzące w jego skład oprawy LED są wyposażone w inteligentne czujniki, które na bieżąco zbierają dane na temat użytkowania biura. Po ich przeanalizowaniu zarówno oświetlenie, jak i temperaturę w budynku czy częstotliwość sprzątania można łatwo dostosować do aktualnych potrzeb. Nie jest to jednak jedyne rozwiązanie umożliwiające oszczędności energii. Już sama wymiana dotychczasowych opraw na oprawy LED pozwala sporo zaoszczędzić. Także decydując się na oświetlenie dekoracyjne, warto celować w tę technologię. W siedzibie banku Credit Agricole w Caen, gdzie zainstalowano 14 paneli LED, których można używać do wyświetlania dynamicznych treści, zużycie energii udało się ograniczyć do 60 W na metr kwadratowy.

     

    W przyszłości możemy spodziewać się również, że banki będą podejmować kroki mające na celu transformację ich siedzib z surowych, niesprzyjających budowaniu relacji z klientami biur na przyjazne miejsca otoczone zielenią. We wnętrzach pojawią się ściany porośnięte roślinnością, a na dachach i tarasach sadzona będzie trawa i instalowane panele słoneczne. Tak przynajmniej ma wyglądać nowa siedziba banku BNP Paribas w Brukseli (budowa ma się zakończyć w 2021 r.). Projekt wyróżnia nie tylko szereg pro-ekologicznych rozwiązań, ale także charakterystyczna zielona fasada, która będzie wykonana z  betonu z dodatkiem zielonych minerałów.

    TREND 4. BANK ZAUTOMATYZOWANY


    Automatyzacja pracy widoczna jest również w sektorze bankowym. Z raportu opracowanego przez brytyjski bank Barclays wynika, że począwszy od 2015 r. stopniowo spada ilość kasjerów zatrudnianych w bankach. Spowodowane jest to tym, że klienci, mając do wyboru wykonanie operacji online bez wychodzenia z domu i wizytę w oddziale, zdecydowanie chętniej wybierają to pierwsze rozwiązanie. Kasjerów coraz częściej zastępują także samoobsługowe automaty. Taką strategię stosuje sam Barclays, który ostatnimi laty zautomatyzował obsługę klienta w wielu oddziałach na wyspach. Zmiana znacząco odbiła się na ich wnętrzach: zniknęły barierki i kolejki do kas, zamiast tego klienci mają do dyspozycji nowoczesną przestrzeń, po której mogą swobodnie się przemieszczać.

     

    Jednocześnie banki chętnie inwestują też w technologie, które umożliwiają ich pracownikom efektywniejszą pracę, np. inteligentne systemy oświetleniowe, takie jak wspomniany już system InterAct Office. W miejscach, gdzie już go wdrożono, pracownicy mogą sami sterować barwą i natężeniem oświetlenia nad ich stanowiskiem pracy przy pomocy mobilnej aplikacji. Zamiast pić kolejną kawę łatwo można więc zmienić oświetlenie na chłodniejsze i tym samym pobudzić swój mózg do intensywniejszej pracy. 

     

    TREND 5. BANK PRZESTRZENIĄ ODPOWIADAJĄCĄ OCZEKIWANIOM RÓŻNYCH GRUP WIEKOWYCH


    Zarówno wśród pracowników, jak i klientów banków są przedstawiciele różnych generacji: od millenialsów po ludzi z pokolenia baby boomers. Architektura budynku powinna odpowiadać więc potrzebom każdej z tych grup. Projektować należy tak, by po siedzibie banku swobodnie mogli poruszać się zarówno ludzie młodzi, jak i ci mniej aktywni, a wykorzystywane technologie powinny być na tyle intuicyjne, by ich obsługa nikomu nie sprawiała problemu. Podjazdy dla wózków i toalety dla osób niepełnosprawnych to widoczne symptomy tego trendu, ale musimy pamiętać, że żyjemy w starzejącym się społeczeństwie, dlatego w przyszłości podobnych udogodnień w bankach będzie musiało być znacznie więcej. 

    Chcesz dowiedzieć się więcej?

    Łukasz Manowiecki

    Napisz do naszego eksperta


    Ewa Słuszkiewicz

    Ekspert ds. profesjonalnych rozwiązań oświetleniowych