Jeśli klient ma się czuć w sklepie komfortowo i swobodnie, musimy zadbać o wysokiej jakości światło ogólne, które nie będzie ani za jasne, ani za ciemne. Na tym etapie projektowania (choć nie tylko) trzeba uważać na tzw. efekt olśnienia, czyli zastosowanie światła o zbyt dużym natężeniu w danym miejscu. Olśnienie może być bezpośrednie (gdy patrzymy prosto na daną oprawę) lub pośrednie (gdy światło emitowane przez oprawę odbija się np. w jasnej posadzce sklepu). Aby go uniknąć, najlepiej stosować oprawy z głęboko osadzonym źródłem światła i tak zaprojektowaną optyką, tak aby było ono niewidoczne dla oczu.
Oświetlenie ogólne to zaledwie jedna z warstw oświetlenia sklepowego. Oprócz tego wyróżniamy jeszcze:
- Oświetlenie akcentujące.
- Oświetlenie architektoniczne.
- Oświetlenie dekoracyjne.
Oświetlenie akcentujące stosuje się, aby uczynić lepiej widocznymi poszczególne artykuły i ekspozycje. Najczęściej są one oświetlone silniej niż pozostała część sklepu, w efekcie czego tworzy się kontrast. Wystarczy, że obiekt będzie oświetlony dwa razy silniej niż tło, aby kontrast był zauważalny. Kontrasty mogą być jednak znacznie bardziej widowiskowe, ale tego typu teatralne efekty nie wszędzie się sprawdzają.
Do oświetlenia akcentowego wykorzystuje się najczęściej specjalne oprawy akcentowe, charakteryzujące się bardzo precyzyjnym rozsyłem strumienia świetlnego. W ofercie Signify dostępne są też oprawy zaprojektowane specjalnie z myślą o branży modowej. Charakteryzuje je jeszcze dokładniejsza optyka (Fashion proof), dzięki której można uzyskać bardzo silne kontrasty.
Oświetlenie akcentowe służy nie tylko podkreśleniu ekspozycji, ale również do wytyczania tzw. ścieżki świetlnej w sklepie. Chodzi o to, aby przy pomocy światła skierować klienta w głąb sklepu, koncentrując jego uwagę na pewnych elementach ekspozycji np. kontrastowo oświetlonej tylnej ścianie.
Ścieżkę świetlną może też tworzyć oświetlenie architektoniczne, którym podkreślane są pewne elementy wystroju sklepu np. filary czy lada sklepowa. Z kolei oświetlenie dekoracyjne bardzo dobrze sprawdza się w roli „wabika”, zachęcającego do wejścia do sklepu. Klient, którego uwagę przyciągnęła oryginalna instalacja świetlna lub efektowny żyrandol, prawdopodobnie zdecyduje się wejść do środka, chociażby po to, aby dokładniej przyjrzeć się dekoracji.
Zostaje jeszcze kwestia tego, w jakiej odległości od obiektu instalować oprawy. Nie może być to ani zbyt daleko (tworzą się wówczas cienie) ani zbyt blisko (ryzykujemy, że ekspozycja nie będzie oświetlona w dostatecznym stopniu). Idealne rozwiązanie doskonale ilustruje poniższy schemat.