Największym wyzwaniem dla każdego oświetleniowca jest opracowanie oprawy świetlnej dla wielkiej, masowej imprezy. Dla Jerzego Lisowskiego – jednego z czołowych polskich oświetleniowców – taką okazją był 20. festiwal Piosenki Studenckiej. W latach 80. było to bardzo ważne wydarzenie – wśród artystów występujących na scenie był m.in. Marek Grechuta.
Jak tu jednak się wykazać, gdy do dyspozycji jest raptem kilka statycznych reflektorów, a organizatorowi zamarzyło się, aby scenografia była inspirowana czołówką 20th Fox Century?
Skończyło się na tym, że podczas koncertu jeden z operatorów po prostu ruszał lampami w rytm muzyki.
Z kolei na koncercie Republiki we Wrocławiu, przy którym Lisowski także miał okazję pracować, w momencie, gdy wokalista śpiewał „Gdzie oni są”, zostawił konsoletę, wbiegł na scenę i z drabiny skierował wszystkie nieświecące lampy w stronę publiczności. Wszystko po to, by zaskoczyć widzów. Lampy zapaliły się bowiem, w momencie gdy padły słowa „Gdzie wszyscy moi przyjaciele”.
Dziś praca oświetleniowca nie wymaga tylu poświęceń, bo poszczególnymi reflektorami najczęściej steruje się zdalnie przy pomocy komputera. Nie ma więc mowy o wspinaniu się na drabiny. Zresztą na ogromnych obiektach takich jak stadiony, gdzie przecież także odbywają się koncerty, byłoby to zadanie praktycznie niewykonalne.
Do zarządzania oświetleniem w takich miejscach wykorzystuje się zatem nowoczesne systemy oświetleniowe. Należy do nich Philips Arena Vision, wdrożony już m.in. na Alianz Stadium w Turynie czy Estadio Ramón Sánchez Pizjuán w Sewilli.
Oto jak działa taki system:
Odpowiada standardom transmisji dla telewizji
Do tego, by transmitowane wydarzenie, bez względu na to czy jest to mecz czy koncert, dobrze prezentowało się na ekranie telewizora niezbędne jest najwyższej jakości oświetlenie sceniczne. Reflektory LED Arena Vision zaprojektowano więc tak, aby zapewniały jednorodne oświetlenie w pionie i poziomie.
Zarówno reflektory, jak i statyczne panele ledowe, wchodzące w jego skład, emitują światło w różnych kolorach.
Nie ma więc konieczności stosowania żadnych filtrów. Jest to też oświetlenie wielofunkcyjne: może być wykorzystywane zarówno podczas meczu, jak i koncertu.
Reflektory można zsynchronizować z muzyką
Światło automatycznie reaguje na muzykę, pulsując w jej rytm różnymi kolorami. Zarządcy stadionów, gdzie działa już Arena Vision, często wykorzystują tę funkcję do tworzenia spektaklów świetlnych, które urozmaicają kibicom czas przed meczem. Przydaje się także podczas koncertów, ale jeśli artysta ma własną wizję tego, jak oświetlenie estradowe powinno zachowywać się podczas jego występu, oprawę można zaprojektować ręcznie, posługując się dostępnymi efektami.
Do dyspozycji oświetleniowców są gotowe pokazy świetlne
Składają się one z wcześniej zaprojektowanych scen świetlnych i filmów zapisanych
w komputerze. Można je też tworzyć samodzielnie, posługując się paletą dostępnych w rozwiązań.
Do obsługi służy specjalna aplikacja na urządzania mobilne
Można przy jej pomocy włączać, wyłączać oraz ściemniać poszczególne oprawy, korzystając z opracowanych wcześniej ustawień oraz uruchamiać gotowe pokazy świetlne. Do tworzenia bardziej złożonych efektów służy zewnętrzna konsola, która umożliwia synchronizację systemu z urządzeniami i efektami oświetleniowymi, dostarczonymi przez wykonawców czy sponsorów.