Przez ponad wiek, jaki dzieli nas od otwarcia domu handlowego Selfridge, miasta rozbłysły tysiącami świateł. Po zmroku oświetlone są nie tylko ulice, ale także elewacje budynków, pomniki i reklamy. Rozświetlone witryny nie wyróżniają się już więc tak w przestrzeni publicznej, dlatego projektanci muszą sięgać po inne środki, by przyciągnąć uwagę przechodniów. Jednym z najskuteczniejszych jest ruch. Eksperyment przeprowadzony w Stanach Zjednoczonych wykazał, że zaledwie 6% przechodniów zatrzymuje się, by zobaczyć wystawę statyczną. Gdy na poddawanej badaniu ekspozycji ustawiono jednak ruchomą tarczę, zatrzymało się w przy niej aż 45% przechodniów.
Dowodów na słuszność tego badania nie trzeba szukać daleko. Gdy pod koniec listopada w paryskiej Galerie Lafayette otwierają się ruchome świąteczne wystawy, przy oknach domu towarowego ustawiają się tłumy. Ludzie przyprowadzają tam dzieci jak na spektakl teatralny, robią zdjęcia i udostępniają je później w mediach społecznościowych. Stworzenie takiej wystawy wymaga jednak zaangażowania sztabu artystów i visual merchandiserów, a także ogromnego budżetu. Co, jeśli nie dysponujemy takimi środkami na przygotowanie wystawy?
Z pomocą przychodzi nam oświetlenie - ono także jest w stanie stworzyć wrażenie ruchu na witrynie, zwłaszcza gdy mówimy o nowoczesnym oświetleniu dynamicznym (np. Philips PerfectScene), które pozwala na kreowanie efektownych scen oświetleniowych. Na czym dokładnie to polega? Wszystko zależy od tego, w jaki sposób zostały zaprogramowane światła na witrynie. Mocno uogólniając, można powiedzieć, że światła o różnej intensywności migoczą naprzemiennie, uwypuklając tym sposobem najważniejsze elementy ekspozycji, która nie jest już nudna i przewidywalna jak dotychczas.
Czy taki zabieg faktycznie zwraca jednak uwagę przechodniów? Badania prowadzone we współpracy z badaczami Politecnico di Milano udowodniły, że tak. Na potrzeby eksperymentu oświetlenie dynamiczne PerfectScene zainstalowano na witrynach sklepu Eral 55 w Mediolanie. Następnie na zmianę oświetlano ją raz statycznym, raz dynamicznym światłem. Poza tym na wystawie nic nie zmieniano – ekspozycja cały czas pozostawała taka sama, jedyną różnicą było inne oświetlenie.
Wyniki eksperymentu były łatwe do przewidzenia. W dniach kiedy na wystawie działało oświetlenie dynamicznie, przy witrynie zatrzymywało się 11% więcej przechodniów niż zwykle, a aż 19% więcej wchodziło do sklepu. System chwalą też projektanci odpowiedzialni za aranżację witryn. Tym, co podoba im się najbardziej, jest nowoczesna aplikacja EasyAim do sterowania oświetleniem na witrynie. Za jej pomocą można w łatwy sposób zsynchronizować wszystkie zastosowane źródła światła i ustawić harmonogram ich świecenia. Dzięki temu witryna każdego dnia może wyglądać inaczej.
Aplikacja EasyAim doskonale sprawdza się również podczas projektowania statycznych ekspozycji. Dzięki niej nie trzeba też już ręcznie przestawiać oświetlenia przy każdorazowej wymianie wystawy, bo umożliwia zdalne sterowanie projektorami. Przy pomocy aplikacji można modyfikować kierunek ich świecenia, natężenie i barwę. Drabinę wykorzystywaną dotychczas do ustawiania oświetlenia na witrynie można zatem zostawić na zapleczu, bo do zmiany kierunku padania światła wystarczy kilka kliknięć.