Jesteś teraz w witrynie Philips lighting. Dostępna jest zlokalizowana wersja w Twoim języku.
Sugestie

    #wLepszymŚwietle od kulis. Rozmawiamy z autorami badania

     

    Interaktywne przymierzalnie, gdzie można swobodnie sterować oświetleniem to wciąż raczej nowinka technologiczna niż standard. Ostatnio pojawiły się one jednak w sklepach Top Secret. Wdrożeniu towarzyszyła akcja marketingowa z udziałem influencerów (#wLepszymŚwietle) oraz badanie, którego wyniki są już dostępne w sieci. Jak mierzona była efektywność nowego narzędzia? Czy klienci i pracownicy sklepu byli z niego zadowoleni? Rozmawiamy na ten temat z dwójką specjalistów zaangażowanych w projekt: Iwoną Łuniewską-Plona i Szymonem Kacprzakiem. 

    Na czym właściwie polegała akcja sklep #wLepszymŚwietle?

     

    Raport #wLepszymŚwietle prezentuje wyniki badania, które zostały przeprowadzone wśród klientów marki Top Secret po tym, jak w przymierzalniach zostało zainstalowane interaktywne oświetlenie Philips PerfectScene. Na pozór nie różnią się one wiele od zwykłych kabin – zmiana widoczna jest dopiero po wejściu do środka. Zauważymy wówczas przy lustrze specjalny panel do sterowania oświetleniem, które może działać w trzech trybach:

     

    1. Daylight. Jasne, stosunkowo chłodne światło, które doskonale imituje warunki panujące na zewnątrz w ciągu dnia. 
    2. At home. Cieplejsze, jasne światło, które pozwala przeglądać się w warunkach zbliżonych do tych, jakie panują w pomieszczeniach, czyli nie tylko w domu, ale i w pracy.
    3. Night out. Ciepłe, przyciemnione światło imitujące atmosferę wieczornego wyjścia.

     

    Badanie miało na celu sprawdzić, jak klientki sklepu zareagują na taką innowację i jak wpłynie ona na sprzedaż. Z pełną treścią raportu można zapoznać się tutaj, poniżej prezentujemy natomiast rozmowę z jego twórcami. Zobaczmy, co skłoniło ich do przeprowadzenia badania oraz jaką przyjęli metodologię.

    Od jakiegoś czasu mówi się o tym, że handel detaliczny musi przejść poważną metamorfozę, jeśli chce przetrwać w konkurencji z internetem. Padają hasła takie jak: kreowanie doświadczeń, uproszczenie obsługi, personalizacja. Rozumiem, że interaktywne przymierzalnie to odpowiedź na te nowe potrzeby? 

     

    Iwona Łuniewska-Plona: Zdecydowanie tak, marki szukają obecnie pomysłów na zwiększenie atrakcyjności sklepów stacjonarnych. W przypadku sieci odzieżowych w ich wnętrzach pojawiają się np. miejsca zaprojektowane do zrobienia sobie selfie albo nowe aranżacje strefy przymierzalni z wygodną kanapą i kącikiem do parzenia kawy. Ze względu na niedużą powierzchnię strefa przymierzalni szczególnie zwraca uwagę klientów i to zarówno, jeśli chodzi o udogodnienia, jak i wszelkie utrudnienia. Dlatego, gdy wyposażyliśmy kabiny w panel do sterowania oświetleniem, klienci od razu zauważyli różnicę.

    Dlaczego kontrolery do sterowania oświetleniem pojawiły się akurat w sklepach Top Secret? Jak doszło do tej współpracy?

     

    IŁP: Wszystko zaczęło się od tego, że przedstawiciele sieci Top Secret odwiedzili nasze Centrum Zastosowań Światła LAC w Pile, gdzie mieli okazję zobaczyć, jak działa nasze interaktywne oświetlenie do przymierzalni. W konsekwencji zapadła decyzja o rozszerzeniu współpracy o badanie i akcję marketingową #wLepszymŚwietle.

    W ilu sklepach Top Secret znajdziemy dziś kontrolery do sterowania oświetleniem w przymierzalniach?

     

    Szymon Kacprzak: Na razie interaktywne oświetlenie przymierzalni działa jedynie w jednym ze sklepów Top Secret w Poznaniu i tam też zostało przeprowadzone nasze badanie. Mamy jednak nadzieję, że wkrótce będą mogły z niego korzystać także klientki innych sklepów tej marki.

    Warto dodać, że nasze interaktywne oświetlenie przymierzalni można znaleźć również w innych miejscach np. w sklepie Bizuu (także w Poznaniu). Technologia była testowana również w sieci 4F. Tam nasze oświetlenie zintegrowaliśmy dodatkowo z inteligentnymi lustrami, które automatycznie skanowały kody ubrań wnoszonych do przymierzalni, udostępniały klientom informacje na ich temat, a także pozwalały dokonywać płatności z poziomu lustra.

    Trzeba przyznać, że taka technologia robi wrażenie. Podobnie jak wyniki badań przedstawione w raporcie #wLepszymŚwietle. Po czym wnioskujecie jednak, że to właśnie dzięki nowemu oświetleniu w przymierzalniach w sklepie wartość paragonu wzrosła o 15%?

     

    SK: Zależało nam na rzetelnych wynikach, dlatego długo głowiliśmy się nad tym, kiedy przeprowadzić badanie, aby sprzedaż nie była napędzana przez sprzyjający sezon (np. okres przedświąteczny). Ostatecznie wybrany termin (przełom listopada/grudnia i lutego/ marca) wydawał się po rozmowach z marką najbardziej neutralny.
     

    Warto dodać, że porównywana była nie tylko sprzedaż przed i po zamontowaniu nowego oświetlenia w przymierzalniach. Braliśmy pod uwagę również szereg innych wskaźników np. to, ile rzeczy klient zabrał do przymierzalni oraz ile z nich deklarował kupić.
     

    Przeprowadziliśmy też bardzo dokładny wywiad z pracownikami oraz wybranymi klientkami sklepu, dzięki czemu udało nam się uzyskać mnóstwo wartościowych informacji na temat produktu.

    Czy wśród wypowiedzi klientek było coś, czego się nie spodziewaliście?

     

    IŁP: Największym zaskoczeniem była kreatywność klientek. Sposób, w jaki niektóre z nich korzystały z przymierzalni, był zupełnie nieoczekiwany. Przykładowo, najjaśniejsze, dostępne oświetlenie było często wykorzystywane do tego, aby sprawdzić, czy bluzka prześwituje, czy nie.
     

    Opinie na temat poszczególnych rodzajów oświetlenia były różnorodne. Podczas gdy jedne klientki uznawały światło dzienne za trochę za jasne, innym się ono bardzo podobało i doceniały możliwość przejrzenia się w dziennym świetle.  Zyskaliśmy tym sposobem niepodważalny dowód na to, jak palącą potrzebą jest możliwość zmiany oświetlenia w przymierzalni. Światło w jakim lubimy się oglądać to kwestia bardzo indywidualna, w związku z czym trudno jest ustalić jego optymalny poziom w przymierzalni. Gdy można nim indywidualnie sterować, problem znika.

    Podobnego zdania były obserwatorki influencerek, które wzięły udział w akcji. Wiele z nich bardzo ucieszyła wiadomość, że marka Philips i Top Secret pracują nad poprawą jakości oświetlenia w przymierzalniach. 

     

    IŁP: Tak to prawda. Pozytywna reakcja była dostrzegalna zarówno w licznych komentarzach na Instagramie, jak i w samym badaniu. 97% pytanych klientek deklarowało, że poleciłyby sklep Top Secret znajomemu ze względu na nową przymierzalnię oraz że po takim doświadczeniu zakupowym powróci jeszcze do sklepu i przymierzalni Top Secret.

    Czy w związku z tym Top Secret planuje wdrożyć podobne rozwiązania także w innych sklepach?

     

    IŁP: Tak, marka widzi potencjał rozwiązania i obecnie prowadzimy rozmowy nad wdrożeniem go w innych sklepach sieci.

     

    Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat wpływu designu i aranżacji sklepu na decyzje zakupowe i doświadczenie klientów, wejdź na stronę raportu Sklep #wLepszymŚwietle.

    Chcesz dowiedzieć się więcej?

    agata iwanska

    Napisz do naszego eksperta


    Agata Iwańska

    Ekspert ds. profesjonalnych rozwiązań oświetleniowych