Jesteś teraz w witrynie Philips lighting. Dostępna jest zlokalizowana wersja w Twoim języku.
Sugestie

    Dlaczego UV-C to doskonałe rozwiązanie dla sklepów detalicznych? I to nie tylko na czas pandemii

     

    Epidemia koronawirusa postawiła przedstawicieli handlu detalicznego w bardzo trudnej sytuacji. Codzienna dezynfekcja sklepu to teraz konieczność – i to niestety bardzo kosztowna. Nie ma jednak od niej odwrotu. W innym wypadku sklep mógłby się stać ogniskiem kolejnych zakażeń. Warto zatem przyjrzeć się różnym dostępnym metodom dezynfekcji i wybrać spośród nich najlepsze rozwiązanie. W tym artykule tłumaczymy, jak może wyglądać dezynfekcja sklepu przy pomocy promieniowania UV-C.

    Promieniowanie UV-C to znana od dziesięcioleci i powszechnie wykorzystywana technologia, jednak nie w Polsce…

     

    Ultrafiolet to pojęcie znane większości z nas. To właśnie z obawy przed promieniowaniem ultrafioletowym zabieramy na wakacje kremy z filtrem, kapelusze i okulary przeciwsłoneczne. Filtry chronią jednak jedynie przed promieniowaniem UV-A i UV-B. Ochrona przed promieniowaniem UV-C nie jest konieczna, ponieważ w naturze nie dociera ono do powierzchni Ziemi. Na nasze szczęście, ponieważ promieniowanie UV-C ma silne właściwości biobójcze.

     

    Od mniej więcej 40 lat potrafimy jednak wytworzyć promieniowanie UV-C sztucznie, przy pomocy specjalnych promienników. Technologia ta znalazła zastosowanie w wielu branżach – zwłaszcza w medycynie. Promienniki UV-C można znaleźć też w innych budynkach użyteczności publicznej, jednak nie na naszej szerokości geograficznej. Dość powszechnie stosuje się je np. w Ameryce Południowej do ochrony przed wirusami wciąż powszechnie występującej tam gruźlicy i malarii.

    Badania przeprowadzone przez Signify we współpracy z Uniwersytetem Bostońskim wykazały, że urządzenia Philips UV-C są w stanie unieszkodliwić również wirusy SARS-COV-2.

     

    „Nasze wyniki badań pokazują, że powyżej specyficznej dawki promieniowania UV-C, wirusy zostają kompletnie zdezaktywowane: po kilkunastu sekundach nie mogliśmy już wykryć żadnego wirusa.”

    –  mówił dr Anthony Griffiths, mikrobiolog i profesor nadzwyczajny Szkoły Medycznej Uniwersytetu Bostońskiego.

    Jak może wyglądać dezynfekcja sklepu przy pomocy technologii UV-C?

     

    Promieniowanie UV-C jest niebezpieczne dla organizmów żywych, dlatego dezynfekcja powierzchni w sklepie przy pomocy tej technologii może odbywać się wyłącznie wtedy, gdy sklep opuszczą wszyscy klienci i pracownicy. Wtedy promieniowanie UV-C nikomu nie zagraża. Nawet jeśli ktoś przez przypadek wszedłby do sklepu podczas dezynfekcji, czujniki ruchu automatycznie to wykryją i wyłączą urządzenie.

    Jeśli chodzi o dezynfekcję powierzchni, detaliści mają do wyboru następujące rozwiązania:

     

    Oprawy dezynfekujące typu belka

    Tego rodzaju urządzenia montuje się zazwyczaj w strefach kas oraz przy chłodniach, czyli najczęściej dotykanych powierzchniach w supermarkecie.

    W przypadku bardzo małych sklepów osiedlowych jedno urządzenie może wystarczyć do dezynfekcji całego pomieszczenia. Dla większej skuteczności rekomendujemy jednak stworzenie bardziej rozbudowanego rozwiązania.

     

    Tunel do dezynfekcji wózków UV-C

    Na drzwiach chłodni sklepowej może znajdować się 1,235 więcej bakterii niż na powierzchni telefonu. Podobnie jest w przypadku rączek wózków sklepowych – są one brudniejsze od miejskich szaletów.

    Wózki sklepowe trzeba więc regularnie dezynfekować – można do tego wykorzystać specjalny tunel, wewnątrz którego rozmieszczone są belki UV-C. Tunel jest skonstruowany tak, aby promieniowanie UV-C się z niego nie wydostawało. Dzięki temu wózki mogą być dezynfekowane na zapleczu w godzinach pracy sklepu. Zwykle już kilkuminutowa dezynfekcja jest  w stanie zneutralizować szeroką gamę bakterii i wirusów, m.in. SARS-COV-2.

    Tunel można też wykorzystywać do dezynfekcji innych wielkogabarytowych przedmiotów.

     

    Kabina do dezynfekcji przedmiotów UV-C

    W ofercie Signify dostępne są dwa modele tego rodzaju kabin. Mała o wymiarach 600mm x 585mm x750mm i duża 1828mm x 1180mm x762mm.

    Obydwie komory mogą służyć do dezynfekcji skanerów czytników kodów kreskowych, terminali do kart płatniczych i innych drobnych przedmiotów wykorzystywanych w sklepie.

    Promieniowanie nie wydostaje się poza komorę, więc przedmioty mogą być dezynfekowane na bieżąco, nawet w godzinach otwarcia sklepu.

     

    Promieniowanie UV-C może być też wykorzystywane do dezynfekcji powietrza, co obecnie jest szczególnie ważne, ponieważ koronawirus roznosi się drogą kropelkową.

     

    Urządzenia do dezynfekcji powietrza UV-C jako jedyne mogą być używane w obecności klientów,  Jest to możliwe dzięki specjalnej konstrukcji urządzenia oraz wysokości montażu nie niższej niż 2.3 metra. Promieniowanie dociera jedynie do górnych mas powietrza, które poddawane są oddziaływaniu promienników. Natomiast dzięki ruchom konwekcyjnym zdezynfekowane powietrze opada ku podłodze.

    dezynfekcja sklepu

    Dezynfekcja chemiczna, ozonowanie czy UV-C?

     

    Wybór metody dezynfekcji to oczywiście indywidualny wybór każdego przedsiębiorcy. Poniżej prezentujemy kilka argumentów, z powodu których warto rozważyć inwestycję w urządzenia UV-C.

     

    • Dezynfekcja chemiczna, choć skuteczna, pochłania mnóstwo czasu. Każdy z przedmiotów przeznaczonych do dezynfekcji należy przetrzeć ręcznie, nie omijając żadnych zakamarków. Tymczasem urządzenia UV-C zapewniają skuteczną dezynfekcję powierzchni i powietrza w bardzo krótkim czasie. Są też bardzo proste w obsłudze i nie wymagają wiele uwagi personelu.
    • Inwestując w urządzenia UV-C ograniczamy też wydatki na chemiczne środki czystości. Zakup urządzeń to inwestycja jednorazowa.
    • Urządzenia Philips UV-C nie emitują ozonu podczas pracy – w dawnych promiennikach UV-C faktycznie był on produktem ubocznym dezynfekcji, jednak nowoczesne modele z oferty Signify wykonane są ze szkła TUV, dzięki czemu nie emitują promieniowania o krótszej długości fali, które tworzy ozon z tlenu zawartego w powietrzu.
    • Ozon jest niebezpieczny dla ludzi, ponieważ jego wyższe stężenie może uszkadzać nasze błony biologiczne, powodując reakcje zapalne oczu i choroby oddechowe. To dlatego ozonowania nie można przeprowadzać w obecności ludzi, a ozonowane pomieszczenia zawsze trzeba dokładnie wietrzyć. Po dezynfekcji UV-C wietrzenie nie jest konieczne. Gdy dysponujemy odpowiednimi urządzeniami, można ją też przeprowadzić samodzielnie, bez konieczności wzywania fachowców.

     

    Obecność urządzeń UV-C w sklepie może też wzmacniać wizerunek sklepu jako przestrzeni przyjaznej dla klientów. W dobie pandemii każdy powinien docenić możliwość robienia zakupów w miejscu, które dba o bezpieczeństwo klientów i na bieżąco dezynfekuje powietrze i powierzchnie w pomieszczeniu.  

     

    Potrzebujesz więcej informacji na temat dezynfekcji przy pomocy UV-C? Zajrzyj tutaj lub skontaktuj się z którymś z naszych specjalistów.

     

    Agata Iwanska

    Napisz do naszego eksperta


    Agata Iwańska

    End user marketeer CEE, Retail & Hospitality