Jesteś teraz w witrynie Philips lighting. Dostępna jest zlokalizowana wersja w Twoim języku.
Sugestie

    Magazyny w nowej rzeczywistości.  Jak rysuje się przyszłość branży po pandemii? Gdzie szukać oszczędności?


    Branża magazynowa jako jedna z nielicznych nie odnotowała dużych strat w związku z pandemią.


    Nie oznacza to jednak, że może ona ignorować zaistniałą sytuację. Pandemia sprawiła, że większość ubiegłorocznych prognoz dla sektora logistyki jest dziś zupełnie nieaktualna. Właściciele magazynów muszą się przygotować na jeszcze większy popyt na ich usługi (przede wszystkim ze strony coraz liczniejszych e-commerców), mając jednocześnie na uwadze widmo nadchodzącego kryzysu. Jakie działania podjąć? Gdzie szukać oszczędności?

    Jak pandemia wpłynęła na sektor logistyczny?

     

    Branża magazynowa z największym kryzysem mierzyła się na przełomie marca i kwietnia, czyli na początku pandemii. Potem straty bardzo szybko zostały odrobione – przede wszystkim dzięki wzmożonemu zainteresowaniu zakupami online. Tylko w Stanach Zjednoczonych udział e-commerce w rynku w 2020 roku zwiększył się do 25%. Dla porównania w 2019 roku odsetek ten wynosił 19%, a przed pandemią eksperci prognozowali, że w 2020 roku urośnie o 1%.

    Dla branży logistycznej to bardzo dobra wiadomość, ale jednocześnie wyzwanie.

    Według danych Prologis Research e-commerce potrzebuje trzy razy więcej przestrzeni logistycznej niż tradycyjny handel detaliczny (towar nie jest w końcu prezentowany w sklepach, tylko w całości składowany w magazynie).

     

    Nie jest to jedyna zmiana, na jaką będą musieli przygotować się właściciele magazynów. Konsekwencją wzmożonego popytu ze strony e-commerce będą również następujące oczekiwania ze strony najemców:

     

    • Praca przez 24 godziny 7 dni w tygodniu. Magazyny e-commerce bardzo często pracują bez przerwy (oczywiście w systemie zmianowym), aby klienci jak najszybciej mogli cieszyć się zamówionym towarem.
    • Sprawniejsza wysyłka zamówień oraz ich personalizacja. Wiele klientów z branży e-commerce outsoursuje całą logistykę, pracownicy magazynu są więc odpowiedzialni nie tylko za wysyłkę zamówień, ale także za obsługę zwrotów, kontakt z klientem itd.

     

    Poza tym pandemia zmieniła profil wysyłanych towarów. Przez internet zamawiamy już nie tylko ubrania i gadżety do domu, ale coraz częściej także artykuły pierwszej potrzeby, które dotąd kupowaliśmy w marketach. To dla branży logistycznej również trudny sprawdzian.

     

    Nie można też zapominać o nadchodzącym kryzysie gospodarczym. Trudno prognozować jak odbije się on na branży logistycznej, ale liderzy branży na wszelki wypadek zachowują ostrożność, odkładając w czasie największe inwestycje

    Jak może wyglądać modernizacja istniejącego magazynu? Gdzie szukać oszczędności?

     

    Poszczególne firmy mają na to różne pomysły. Przedsiębiorcy, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez ICAN Research najczęściej planowali inwestycje w nowy asortyment (np. zakup wózków widłowych – 70%) lub zmianę układu przestrzeni w magazynie. Wielu szuka też rozwiązań mających na celu optymalizację kosztów operacyjnych.

     

    Koszty operacyjne w magazynie to m.in:

     

    • wynagrodzenie dla pracowników,
    • serwis regałów,
    • serwis wózków widłowych,
    • faktury za energię elektryczną,
    • faktury za wywóz odpadów.

     

    Można je obniżyć na wiele sposobów. Przykładowo, jedną z najskuteczniejszych metod na zmniejszenie rachunków za energię elektryczną jest wymiana dotychczasowych opraw oświetleniowych na LED. Pobierają one o połowę mniej energii elektrycznej niż lampy sodowe czy metalohalogenkowe, więc różnica powinna być widoczna już na pierwszej fakturze. W magazynach Axro w Hamburgu nowe oświetlenie pozwoliło ograniczyć zużycie energii o 67%, co przekłada się na około 1000 euro miesięcznie. Oszczędności są tak duże, ponieważ w magazynie nie tylko zainstalowano LED-y, ale także wdrożono automatyczny system do zarządzania oświetleniem.

    oświetlenie przemysłowe

    Dodatkowe korzyści z wymiany oświetlenia w magazynie na LED

     

    Oświetlenie LED znane jest przede wszystkim z energooszczędności. W praktyce ma jednak znacznie więcej zalet. To wysokiej jakości, bliskie naturalnemu światło, które sprzyja produktywności i koncentracji, co potwierdzają liczne badania. Do tego oprawami LED, jako jedynymi spośród dostępnych na rynku opraw oświetleniowych, można sterować cyfrowo. Przy pomocy wspomnianego wyżej automatycznego systemu do zarządzania oświetleniem da się je zdalnie włączać, wyłączać oraz programować tak, aby uruchamiały się o określonej godzinie. Do systemu stale spływają też dane na temat energii zużywanej przez poszczególne oprawy oraz ich stanu technicznego. Są one udostępniane w chmurze i dostępne dla wszystkich tych, z którymi podzielimy się dostępami do systemu. To właśnie dlatego decyzja o integracji oświetlenia z system może przełożyć się na kolejne oszczędności.

     

    Warto też wiedzieć, że niektóre oprawy LED – na przykład te wchodzące w skład systemu Interact Industry – mogą zbierać dane nie tylko na temat oświetlenia, ale także temperatury, jakości powietrza czy ilości osób w magazynie. Są też przygotowane na implementację wielu różnych czujników – nawet tych których nie ma jeszcze na rynku. Dzięki temu rozwiązanie można cały czas modernizować i udoskonalać. Ułatwia to również otwarte API – platforma Interact może współpracować z wieloma innymi aplikacjami oraz udostępniać im zgromadzone dane.

     

    Decydując się na system Interact Industry masz zatem pewność, że wybierasz najnowocześniejsze rozwiązanie, które nie zdezaktualizuje się w przeciągu roku. Dobrze mieć to na uwadze, szczególnie w czasach kryzysu, kiedy jeszcze rozsądniej niż zwykle planujemy wydatki i inwestycje.

    Iwona Luniewska

    Napisz do naszego eksperta


    Iwona Łuniewska-Plona
    Ekspert ds. profesjonalnych rozwiązań oświetleniowych