Oświetlenie tuneli
spełniające najwyższe standardy
ale jak się okazało — niepotrzebnie. Oprawy TunLite LED zapewniają doskonały rozsył strumienia świetlnego oraz znakomitą jednorodność. Poza tym cały układ wygląda wyjątkowo atrakcyjnie”.
—Berth Torsson, Kierownik ds. Projektów Technicznych, Biuro Trafikverket (Zarząd Dróg w Szwecji)
Oświetlenie w tak długim tunelu musi spełniać surowe standardy. Inwestor — biuro Trafikverket — chciał, aby oprawy były energooszczędne i zapewniały białe światło o dobrym współczynniku oddawania barw. Ważny był też długi okres eksploatacji i niezawodność, ponieważ każda czynność konserwacyjna wiąże się z utrudnieniami w ruchu i wysokimi kosztami. Cały system musiał także spełniać standardy dotyczące jasności oraz jednorodności w celu uniknięcia podczas jazdy efektu stroboskopowego.
Zdecydowano się na przetestowanie lamp Philips TunLite LED. „Przeprowadziliśmy test z użyciem 10 lamp TuneLite LED 66W” — mówi Berth Torsson, kierownik projektów technicznych w biurze Trafikverket. „Rezultaty były znakomite, w związku z czym postanowiliśmy sprawdzić jeszcze oświetlenie o mocy 61 W. Ponownie wyniki testu wyszły doskonałe, dlatego zdecydowaliśmy się na zainstalowanie 160 opraw pośrodku sklepienia tunelu. Odległość między oprawami wynosi 8 metrów. Wcześniej było to 6 metrów. Ostatecznie zdecydowaliśmy się na zamontowanie oświetlenia LED na całej długości tunelu”.
Mniejsza liczba opraw przekłada się na mniejsze koszty operacyjne. Wzrosło także bezpieczeństwo w tunelu. Berth Torsson wyjaśnia: „Reakcje kierowców są bardzo pozytywne. Mówią, że białe światło lamp LED jest dużo bardziej przejrzyste niż żółte, którym świeciły poprzednie lampy SON. Lepiej oddaje także barwy, co przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa w tunelu”.
Czas pracy nowoczesnych lamp LED to 60 000 godzin. Pozwala on zminimalizować koszty związane z pracami konserwacyjnymi i utrudnieniami na drodze. Zużycie prądu spadło o 21 000 kWh rocznie, a emisja dwutlenku węgla spadła o 25 000 kg.